wat voor verdeling kan ik maken voor levensonderhoud kind tot 21 jaar?

Ik mag met terugwerkende kracht 5 jaar levensonderhoud van mijn dochter, die week op week af bij mij woont via een co-ouderschap, van de belastingdienst opvoeren.
Nu weet ik dat ik ook huur, gas, water en licht voor een gedeelte kan opvoeren. Maar wat voor verdeling kan ik daarvoor hanteren?
Het gezin bestaat uit 3 personen, waarvan zij dus om de week bij mij woont.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
hoezo kan je dat aftrekken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://financieel.infonu.nl/geld/77903-aftrek-levensonderhoud-kind-2012-2011.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maak een afspraak met een accountant. Zij weten exact wat je kan opvoeren en vaak nog meer
fisbel
10 jaar geleden
Voordat u allerlei ingewikkelde berekeningen gaat uitvoeren:
Of u nou € 400 (jaar 2008) c.q. € 408 (volgende jaren) óf € 1500 per kwartaal aan uw dochter besteedt, het aftrekbaar bedrag is steeds gelijk. Dit aftrekbaar bedrag is afhankelijk van leeftijd. Van18 tot 21 jaar kan het aftrekbare bedrag wél verschillen!

Antwoorden (2)

Het ligt eraan hou oud je kind is en wat zij doet bij jou thuis. Doucht zij dagelijks, eet ze gewoon met de pot mee, maakt ze gebruik van televisie, internet en heeft ze vaak verlichting aan, dan lijkt het me redelijk om daar 1/6de deel van de maandelijkse kosten voor te rekenen, als dat minder is dan dat een volwassen persoon verbruikt, dan moet je dat natuurlijk aanpassen. In de link nog meer dingen die je mee kunt rekenen. Het is het beste als je aan kunt tonen wat je voor haar betaald hebt, maar bij deze genoemde zaken is dat niet nodig, hou wel rekening met verschillen tussen het maandelijkse bedrag dat je betaald en de eindafrekening van dat jaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De correct berekening van de vast maandelijkse kosten is een jaar heeft 52 weken.
26 weken wonen jullie met z'n 2'en zonder je dochter. En 26 weken woon je met z'n 3'en.
Dus het jaar totaal deel je door (26*2+26*3) en vermenigvuldig je met 26. Dan kom ik uit op 5de deel van de kosten. Nu verbruik je meer gas, water en licht als je met meer personen bent, maar je betaalt niet meer huur. En het is een uitgave voor een luxe artikel. Vraag even na of de huur wel of niet onder het levensonderhoud valt en zet het ook apart in de aangifte. Er is best kans dat voor de huur en andere vaste lasten 6de deel geldt. Als je toch belt kun je ook vragen welke verdeelsleutel je dient aan gehouden.

Maar vergeet niet de uitgave voor kleding en voeding. Hiervoor zijn richtbedragen.
Ik neem aan dat de kinderbijslag en ziekenkosten(verzekering) voor rekening van de andere co-ouder is.

Vergeet ook niet de eventuele kinderalimentatie.

Als je op aantoonbare manier ruime boven de maximale aftrekbaar bedrag per 3 maanden uit komt, dan maakt het niet uit of het een schatting is of een berekening gebaseerd op bonnetjes en zo.

De belastingdienst gaat een schatting maken als deze schatting jullie schatting het zelfde is dan er zijn weinig problemen.