Wanneer mag je bij de inkomstenbelasting vergeten dingen bij aftrekposten later nog toevoegen?

Ik heb de informatie op de website van de belastingdienst gelezen, maar ik snap het nog niet.
Sommige zorgkosten mag je aftrekken. Als ik nu een deel van mijn zorgkosten invul, maar later ontdek dat ik nog meer zorgkosten had, mag ik die dan nog toevoegen?
En als ik nu geen zorgkosten invul, mag ik dan later nog zorgkosten toevoegen?

Toegevoegd na 24 minuten:
Wat ik bedoel is: Ik kan niet al mijn zorgrekeningen vinden, dus ik weet dat ik eigenlijk een hoger bedrag zou moeten kunnen invullen uiteindelijk, is het dan het verstandigst om nu wel of niet al de andere zorgkosten (die niet boven het drempelbedrag uitkomen) in te vullen?
Bij welke van deze opties heb ik het meeste kans om geld terug te krijgen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K
fisbel
9 jaar geleden
U vult alle zorgkosten in waarvan u bewijzen hebt. Als het totaal niet de drempel haalt laat u de aftrekpost specifieke zorgkosten toch openstaan. Waarna u wel of niet kunt versturen. In principe kunt u pas de aanvullende kosten opnemen als u die aan kunt tonen c.q de bewijzen hebt gevonden of deze opnieuw heeft opgevraagd (toe laten sturen van kopie-nota bijvoorbeeld)

Antwoorden (2)

U mag nog kosten aanvullen voor de jaren 2009 t/m 2013. Het maakt hierbij geen verschil of de aangifte voorlopig is of definitief.

Toegevoegd na 24 minuten:
Als de aangifte al verzonden is, maar er is nog geen bericht van de Belastingdienst, kunt u nog een keer versturen. Nu met de invulling van de zorgkosten, de wijziging of de aanvulling(en) Dit opnieuw insturen kan een aantal keren na elkaar. De laatst binnengekomen aangifte wordt in behandeling genomen.

Als de aangifte voorlopig is vastgesteld, kunt u opnieuw versturen, inclusief de aanvulling of correctie. Deze laatste aanvulling c.q. correctie wordt als bezwaarschrift in behandeling genomen.
Als de aangifte definitief is, ook als is de aangifte van pakweg 2009, kunt u de aangifte inclusief correcties / aanvullingen opnieuw indienen. De aangifte mag dan niet door de inspecteur zijn gecorrigeerd. Deze aangifte wordt behandeld als een ambtshalve verzoek tot vermindering aanslag. Dit alles kan zonder papier.
Als de aangifte destijds wel is gecorrigeerd, moet het verzoek tot ambtshalve vermindering altijd op papier worden ingediend. Liefst met bewijzen en de print van de gecorrigeerde aangifte.

Op de belastingsite wordt overigens nog steeds vermeld dat een ambtshalve verzoek schriftelijk moet worden ingediend. Bewijzen van de aftrekposten kunnen worden meegestuurd, maar hoeft niet. De belastinginspecteur kan immers te allen tijde om deze bewijzen verzoeken. Zie bron 1.

De bezwaarcheck van de Belastingdienst is een handig hulpmiddel wat u in uw situatie het beste kunt doen. De toelichting is als volgt:
Bent u het niet eens met een aanslag? Dan hoeft u niet altijd bezwaar te maken. Met de Bezwaarcheck ziet u wat u het beste kunt doen. Bijvoorbeeld uw aangifte wijzigen en opnieuw versturen. Of toch bezwaar maken met het bezwaarformulier.
Zie bron 2
fisbel
9 jaar geleden
u stuurt één keer uw belastingaangifte in. aan de hand daar van, wordt de belastingaanslag bepaald. als u later dingen wil wijzigen kunt u in bezwaar gaan tegen de aanslag.