Hai, Ik heb in 2010 van de belastingdienst ontvangen een TBU van het jaar 2008. Heb ik automatisch recht op het jaar 2009 en wie hebben daar recht op?

Tegemoetkoming Buitengewone uitgave 2008 en 2009

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Gaat het niet om een TSZ-uitkering? De TBU-uitkering is sinds 2010 vervangen door deze regeling.

Tot 2010 waren veel ziektekosten nog aftrekbaar van de inkomstenbelasting. Hierdoor kon je, na aftrek van ziektekostenpremies, eigen bijdragen, niet (volledig) vergoede medicijnen, brillen, lenzen, steunzolen enz enz tot vele honderden euro's van de belasting aftrekken.

Sinds 2010 is dit aan banden gelegd omdat bleek dat veel mensen gebruik maakten van deze aftrekmogelijkheden terwijl zij niet of nauwelijks ziek waren. De aftrekmogelijkheden waren bedoeld voor mensen die het echt nodig hadden.

Daarom zijn vrijwel alle aftrekmogelijkheden sinds 2010 afgeschaft. Hiervoor in de plaats is een nieuwe regeling voor chronisch zieken en gehandicapten in het leven geroepen. Met ingang van 2010 ontvangen zij dus bedragen als tegemoetkoming voor de hoge specifieke zorgkosten die gemaakt worden door deze groep mensen. (zie link)

Als je in aanmerking komt voor een vergoeding over 2010 op basis van de nieuwe regeling dan heb je hoogstwaarschijnlijk geen recht op dezelfde uitkering over 2008 en 2009 omdat toen de aftrekmogelijkheid in de inkomstenbelasting nog bestond. Als je destijds geen zorgkosten hebt afgetrekt zou je nog om een herziening van je aangifte van die jaren kunnen vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen automatisch recht voor een volgend jaar.
De gegevens van elke jaar worden afzonderlijk beoordeeld.
De TSZ regeling levert in principe minder op omdat m.i.v. 2009 minder posten aftrekbaar zijn.