Moet ik een herziene beschikking zorgtoeslag over 2007 terug betalen?

Krijg ik vandaag een herziene beschikking zorgtoeslag over 2007 of ik even 200 euro terug wil betalen, kan zoiets over 2007?? Lijkt me wat vreemd.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

PERSBERICHT

Onbegrijpelijke terugvorderingen huur- en zorgtoeslag 2007

Almere - Op woensdag 14 mei 2013 hebben zich vijf Almeerders bij de Sociaal Raadslieden gemeld die de huur- en zorgtoeslag 2007 volledig terug moeten betalen. Het gaat om Almeerders die in 2007 een bijstandsinkomen hebben gehad. De Belastingdienst Toeslagen hanteert een inkomen van meer dan € 170.000. De Belastingdienst kon telefonisch geen uitsluitsel geven over de exacte het inkomen 2007 van de Almeerders.

“Een bijstandsgerechtigd gezin had in 2007 een fiscaal jaarinkomen dat niet hoger was dan € 18.500. Bij dat inkomen had een huurder recht op de maximale huur- en zorgtoeslag. Sinds vandaag komen bij de Sociaal Raadslieden meldingen binnen van Almeerders die de volledige huur- en zorgtoeslag van 2007 terug moeten betalen. Volgens de Belastingdienst Toeslagen zouden die Almeerders meer dan € 150.000 hebben verdiend in 2007.”, zo laat sociaal raadsman John van der Pauw weten.

De eerste Almeerder die zich meldde kwam vandaag naar het open spreekuur van de Sociaal Raadslieden. Daar was ze om 6.30 uur present. Er bleken toen al vier Almeerders te wachten voor een plek op het open spreekuur.

“Bij dit soort besluiten gaat het vaak om de juistheid van de gegevens over het inkomen.”, meldt John van der Pauw. ‘Dus hebben we direct met de Belastinginspecteur gebeld. Die stelt de inkomens van burgers vast.”

Het inkomen is vaak af te lezen van de jaaropgaven van werkgevers en uitkeringsinstanties. Anders maakt een aanslag inkomstenbelasting duidelijk wat iemand’s jaarinkomen is.

“Bij de Belastingdienst kon men alleen maar melden dat er voor de Almeerse geen aanslag inkomstenbelasting was vastgesteld. De Belastingdienst kon ook vertellen dat de Almeerse geen aangifte voor de inkomstenbelasting hoefde in te leveren. Ze had ook geen aangifte ingediend. Er is dus geen aanslag inkomstenbelasting. Op een jaaropgave 2007 van Sociale Zaken staat geen inkomen van € 150.000 of meer. Omdat het om een oud jaar gaat kon de Belastingdienst niet melden welk belastbaar inkomen voor 2007 geregistreerd is.”

“De Belastingdienst zal de Almeerse nu een IB60-formulier toesturen. Dat hebben we nodig om de fout met een bezwaarschrift recht te kunnen zetten.”, laat sociaal raadsman John van der Pauw nog weten.

Intussen hebben zich meer Almeerders bij de Sociaal Raadslieden gemeld met het zelfde probleem.

Toegevoegd na 1 dag:
Lees een belangrijk bericht met correctie van de Belastingdienst - zie bron en zie reacties.
fisbel
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
Belangrijk nieuws Ten onrechte verstuurde brieven toeslagen 2007
15-05-2014 De Belastingdienst heeft verschillende signalen ontvangen van mensen die mogelijk onterecht een brief hebben ontvangen met een terugvordering van de huur- of zorgtoeslag over 2007. De eerste indruk is dat het gaat om maximaal 30.000 onterecht verstuurde brieven. Het gaat specifiek om brieven: * met een datum van 15 mei 2014
die gaan over een herziene definitieve berekening huurtoeslag 2007 of
* een herziene definitieve berekening zorgtoeslag 2007 Hebt u zo'n brief ontvangen, dan kunt u ervan uitgaan dat het een onterechte terugvordering betreft. U hoeft niets te doen, wij herstellen dit en u ontvangt een excuusbrief van ons. Ook eventuele hierop volgende brieven over deze specifieke terugvordering van de huur- of zorgtoeslag 2007, kunt u als niet verzonden beschouwen. Als er meer informatie bekend is, kunt u dit terugvinden op www.toeslagen.nl.

Andere antwoorden (1)

Die herziene beschikking uit 2007! heb ik vandaag ook gekregen (zorg en huurtoeslag). ik moet iets meer gaan terug betalen. Ik ga bezwaar aantekenen, want ze hebben sowieso mijn inkomen verkeerd in dat jaar (het dubbele!). Ik dacht dat het verjaart was na 5 jaar, maar ik las dat ze het tot maximaal 7 jaar mogen vorderen als er iets is gewijzigd zoals samenstelling huishouden of inkomen. Ik vind het een heel vreemd verhaal na 7 jaar!