een goede kennis van heeft een belastingvrije erfenis ontvangen van 25000 euro. hoe zit het met vermogens belasting?

het gaat om een erfenis die belastingvrij geschonken is
maar na mij idee moet daar toch vermogens belasting over betaald worden
en heeft dit ook conseqentie voor je uitkering(wia)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
ronron1212
10 jaar geleden
Belastingvrij erfenis bestaat niet Je betaald namelijk alleen erfbelasting over een erfenis.
Verder heeft het geen gevolgen voor je wia uitkering.
http://www.erfwijzer.nl/erfbelasting-2013.html
Ivana
10 jaar geleden
Ja dat bestaat wel. Als de erflater de erfenis-belasting voor zijn rekening neemt kan dat. Dat er later vermogensbelasting over betaald moet worden hangt helemaal af van het vermogen dat de geen heeft die het bedrag heeft ontvangen. Maar hoe dan ook, dit bedrag wordt gewoon opgeteld bij het eigen vermogen en vermogensbelasting is bij lange na niet zo hoog als erfenisbelasting.
ronron1212
10 jaar geleden
De erfbelasting is nooit betaald door de overledenen. Kan hooguit door de notaris reeds zijn ingehouden omdat de erflater dat heeft verzocht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De begunstigde kan inderdaad zoals Ivana zegt een legaat hebben ontvangen op grond van een testament en vrij van erfbelasting. Dan komt de erfbelasting ten laste van de nalatenschap. De aangifte en de betaling van erfbelasting hoeft niet door een notaris te geschieden. Dat kan de executeur doen of een door de erfgenamen gemachtigde. Is niet moeilijk en bovendien goedkoper.

Antwoorden (3)

Er hoeft geen vermogensbelasting Box 3 te worden betaald.
Als het geld op 1 januari 2014 nog steeds op de rekening staat wel.
Het heffingsvrij vermogen Box 3 is voor 2013 € 21.139
Over het vermogen boven die grens moet 1,2% Box 3 belasting worden betaald.
Maar op z'n vroegst dus in 2014.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor ouderen (65+) kan een verhoogde vrijstelling gelden. Deze is afhankelijk van het belastbaar inkomen. Zie de bron.
fisbel
10 jaar geleden
Het goede nieuws: ook als je miljonair zou worden gaat de WIA-uitkering gewoon door. Die kent geen zogeheten vermogenstoets.
Vermogensbelasting bestaat al een paar jaar niet meer, daarvoor kennen we nu de vermogensrendementheffing. Of je kennis dat moet gaan betalen hang er van af of ze alleen woont, en hoeveel spaargeld c.q. vermogen ze al had.
Je betaalt elk jaar 1,2% over je vermogen (exclusief eigen woning en nog wat dingetjes), voor zover dat een bepaalde grens te boven gaat. Die grens ligt op ruim E 21.000, en voor een echtpaar en geregistreerde partners het dubbele.
Zie de links.
10 jaar geleden
Het verschil tussen schenkbelasting en inkomstenbelasting over het vermogen is het tijdstip van heffen.

Schenkbelasting moet betaald wordt op het moment van verkrijgen.
En inkomstenbelasting over het vermogen op 1 januari van het jaar.

Dit jaar is er een schenkgrens van 100.000 euro als de gift gebruikt wordt voor financieren van een huis. Dus als het bedrag voor 1 januari in delen van 100.000 euro of minder geschonken wordt dan hoeft er geen belasting meer betaald worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat m.i. om erfbelasting en niet om schenkbelasting