zijn er regels voor het krijgen van donaties? bijv belasting of niet meer dan zoveel euro

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Donaties zijn hetzelfde als schenkingen en inderdaad, daar zijn regeltjes voor bij de Belastingdienst. De belangrijkste:

Algemene vrijstelling
Voor schenkingen geldt een algemene vrijstelling van € 2.000 per jaar. Over schenkingen met een waarde beneden de € 2.000 betaalt u geen schenkbelasting. Is de schenking die u krijgt meer waard dan € 2.000? Dan betaalt u schenkbelasting over het bedrag boven € 2.000.

Wanneer betaalt u geen schenkbelasting?
U betaalt géén schenkbelasting als:
-- de waarde van de schenking lager is dan een vrijstelling
-- u inkomstenbelasting over de schenking betaalt
-- u de schenking krijgt vanwege een morele verplichting
-- u de schenking gebruikt om dringende schulden af te lossen
-- de schenker niet in Nederland woont
-- de schenker de schenkbelasting betaalt
-- uw instelling een algemeen nut beogende instelling (ANBI) is
-- u de schenking krijgt van een ANBI
-- uw instelling een sociaal belang behartigende instelling (SBBI) is

Lees meer bij onderstaande link: