tijdelijk registratie een belasting voor engelsman.

Ik heb even een vraag in Engels geplaatst maar is door de moderatie verwijderd worden (geen engels toegestaan).

VRAAG.

Toet nu ben ik altijd (Maart 2009) in een Hotel geweest.

Ik heb de mogelijkheid gekreeken een woonbouwstichting woning te (onder)huuren gekreken. Maar... om dit te doen, moet it al geregisteerd met de Amsterdamse gemeente zijn (dienst persoons een geo-inforatie). Dus, ik will kortom voor 1 of 2 maanden met een nederlandse vriend von mij registrieren bevoor ik gaa de nieuw woning in.

Mijn vraag is. Zijn er belasting nadeelen voor hem als ik dat doen.

Antwoord in Nederlands graag.

Toegevoegd na 6 minuten:
meer informatie, de woning is zijn eigendom (hij heeft de woning gekocht).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Voor de inkomstenbelasting zijn er geen nadelen.

Maar als je vriend een uitkering heeft of een inkomensafhankelijke subsidie (bijvoorbeeld huursubsidie), dan kan hij voor die twee maanden (een deel van) zijn uitkering of subsidie kwijtraken. Dat komt omdat jouw inkomen dan meetelt bij de berekening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag zonder meer bij je vriend gaan wonen.

Als jij en/of je vriend een uitkering krijgt, kan die lager worden wanneer je op hetzelfde adres woont. Informeer daarvoor bij de uitkerende instantie.

Sommige gemeenten hebben gemeentelijke of provinciale belastingen die afhankelijk zijn van het aantal personen dat op een adres is ingeschreven. Denk daarbij aan afvalstoffenheffing, rioolheffing, waterschapsbelasting.

Je vriend zou al die heffingen en belastingen van het afgelopen jaar moeten bekijken. Meestal staat erbij dat een tarief is geheven voor bijvoorbeeld een eenpersoonshuishouden. Als dat zo is, moet hij informeren wat het tarief is voor een tweepersoonshuishouden.

Soms betaal je voor een tweepersoonshuishouden meer dan voor een eenpersoonshuishoude. Soms betaal je hetzelfde; dan betaal je pas extra vanaf bijvoorbeeld een driepersoonshuishouden.