Stel ik verkoop mijn (uitgebreide) verzameling boeken die ik niet meer wil lezen op Bol.com heeft dat invloed op mijn WAO uitkering?

Wanneer wordt iets inkomen uit werk genoemd?
Als ik(mijn eerder gekochte en gelezen) boeken 2de hands op bol.com verkoop dan krijg ik er een restbedrag voor terug t.o.v. de nieuwe prijs die het me gekost heeft om ze aan te schaffen. Wanneer ik een boek verkoop moet ik het in een envelop doen en/of op de post afgeven.
Het is geen regelmatig inkomen want soms verkoop ik 2 boeken in een week en andere keren b.v. 2 maanden niets.
Het is dus eigenlijk puur het verzilveren van de inboedel om weer nieuwe inboedel/boeken te kunnen kopen.

Hoe zit dat nu pressies?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

In beginsel wordt met inkomen uit werk bij keuringen bedoeld inkomen als werknemer.
Dat is hier zeker niet het geval, want je hebt geen baas en geen loon.
Je hebt ook geen bedrijf met stelselmatige inkoop en verkoop.
Het incidenteel verkopen van prive-goederen lager dan dus onder je eigen aankoopprijs kan ook geen overige inkomsten uit overige arbeid genoemd worden, want de opbrengsten zijn lager dan de inkoopprijs + verzendkosten.
Het is m.i. geen probleem en ook geen risico maar je bent nieuwsgierig hoe er door het Uwv naar gekeken wordt.
O.g.v. mijn langer dan 20-jarige periode client zijn bij het Gak en Uwv en de formulieren die je daar regelmatig moest invullen heb ik nooit een aanwijzing gehad dat jouw vraagstelling een rol speelt.
Wat je wel moet onthouden is dat je niet moet denken laat staan aan het Uwv moet vertellen dat je werkt als je je oude boeken verkoopt. Wat dat is in jouw geval niet aan de orde , roept misverstanden en nodeloos gezeur op en daar zit niemand op te wachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang je het niet op professionele basis doet, is er niks aan de hand. Gewoon lekker die ouwe dingen verkopen dus (cd's & dvd's kan ook trouwens!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee want het is geen inkomen uit werk. Als tip geeft ik mee dat je wanneer je een pakket hebt je dit via DHL for You kan doen en niet via de post. DHL for YOU is goedkoper
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Werk is het pas als je in dienst bent. Verkoop van persoonlijke bezittingen is nooit belastbaar of mag van een uitkering worden afgetrokken zolang dit niet zodanig regelmatig gebeurt dat het als zakelijkelijk handelen moet worden beoordeeld.