Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In welke volgorde verwerkt de belastingdienst aangifte inkomstenbelasting?

Ik zou verwachten op volgorde van binnenkomst. Alleen blijkt nu dat van een echtpaar de een al een (definitieve) aanslag heeft gekregen, terwijl de partner nog geen bericht heeft ontvangen. Economische eenheid en aangifte is tegelijkertijd ingediend.
Voor iemand anders heb ik de aangifte digitaal ingestuurd. Veel later dan mijn eigen digitale aangifte. Die persoon heeft al een definitieve aanslag ontvangen en ik heb nog geen bericht gehad.
vandaar mijn vraag: wat is de volgorde waarin de aangiftes inkomstenbelasting worden verwerkt?

7 maanden geleden
ronron1212
7 maanden geleden
de aanslagen worden eerst digitaal verwerkt als daar geen rare dingen uitkomen worden die vastgesteld dan komen de andere aangifte aan de beurt die worden hand matig gecontroleerd
Ikhebgeenidee
7 maanden geleden
Bij een economische eenheid is de aangifte van de partners gelijk. Waarom heeft de een dan al wel een blauwe brief ontvangen en de ander niet?
ronron1212
7 maanden geleden
@Ikhebgeenidee hoezo gelijk ze hebben allebei een eigen inkomen enz
erotisi
7 maanden geleden
zijn er dan aftrekposten opgevoerd bij de één en niet bij de ander?
Ikhebgeenidee
7 maanden geleden
@erotisi: Bij de economische eenheid zijn aftrekposten opgevoerd bij degene die de aanslag al heeft ontvangen.
ik heb zelf ook aftrekposten opgevoerd, bij degene voor wie ik de aangifte heb gedaan, zijn ook aftrekposten opgevoerd.
ronron1212
7 maanden geleden
@Ikhebgeenidee er zit ds wel degelijk verschil in de aangiftes
Ikhebgeenidee
7 maanden geleden
voor mij blijft nog steeds onduidelijk wat de volgorde is, waarop de aangiftes worden afgehandeld. Wat zijn "rare dingen" die met de hand gecontroleerd moeten worden?
De vier aftrekposten in de aangiftes zijn afhankelijk van de persoon voor hypotheek en zorgkosten (per persoon (uiteraard) anders).
ronron1212
7 maanden geleden
@Ikhebgeenidee bijv afwijkingen met vorige jaren
Ikhebgeenidee
7 maanden geleden
Alle vier aangiften zijn in lijn met voorgaande jaren.
ronron1212
7 maanden geleden
Als jij dat zegt er zal toch echt iets anders zijn of nieuw
KleinDuimpje
7 maanden geleden
Omdat je hier ook actief vraagt.
De meeste aangiftes komen digitaal binnen.
Dat is eigenlijk de eerste stap.
Alleen zijn de meeste controles handmatig.
Het kan al zijn dat nu meer gecontroleerd wordt op iets dat voorgaande jaren anders was.
Zie het als een spoor. Iedereen stapt op in Maastricht om naar Amsterdam te gaan.
Als je maar op tijd aankomt.
Geen grap. Een mannetje bij ons in de buurt zette bij al zijn klanten iets standaard erbij. Ik ga er niet verder op in om herkenning te voorkomen.
Toen bij één van zijn klanten dat aan het licht kwam, zijn al zijn overige klanten heel uitgebreid gecontroleerd. Dat was vooral niet fijn voor zijn klanten.
Ikhebgeenidee
7 maanden geleden
Ronron1212: voor jou misschien lastig om te accepteren/begrijpen, maar ik weet 100% zeker dat alle vier de aangiften in lijn met voorgaande jaren zijn ingediend.
@KleinDuimpje : Ik weet dat er mensen zijn die de grenzen op zoeken van wat (niet) kan bij de aangifte. Daar is hier geen sprake van.
ronron1212
7 maanden geleden
@Ikhebgeenidee je geeft bij het antwoord aan dat de bedragen anders zijn is dat veel of weinig dat kan het verklaren
ronron1212
7 maanden geleden
@Ikhebgeenidee voor jou misschien lastig om te accepteren/begrijpen hoezo ik begrijp je op merking niet . ik begrijp deze ook niet van jou Bij een economische eenheid is de aangifte van de partners gelijk. dat is namelijk niet waar.
KleinDuimpje
7 maanden geleden
Niemand suggereert dat er ergens sprake van is.
Het zijn voorbeelden. Eigenlijk wil jij weten waarom in jouw specifieke situatie verschil is, en dat weet niemand hier. Nogmaals,
Voor 1 april, betekent bericht voor 1 juli.
Samen aangifte betekent niet tegelijk bericht.
Meer is het niet.
En, voorgaande jaren in dezelfde lijn zegt niks. Dan nog kan een bericht nu langer duren. Wat ik nu zeg staat los van jouw integriteit, maar denk ook eens aan steekproeven, een specifieke controle op iets dit jaar, veel zieke werknemers.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Het enige zekere is dat je voor 1 juli bericht krijgt, indien je voor 1 april aangifte doet.
De afhandeling is willekeurig en niet even snel.
Het kan zijn dat er verder gekeken moet worden.

In de link staat ook duidelijk dat indien je samen aangifte je, je toch apart bericht ontvangt. En ook dat dat niet tegelijk hoeft te zijn.
Zie Wanneer krijgt u een aanslag? de laatste alinea.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 21 mei 2025 13:51: tekst
7 maanden geleden
Ikhebgeenidee
7 maanden geleden
Dat het willekeurig gaat, blijkt. Zou het niet logischer zijn om af te handelen op basis van tijdstip indienen?
In de link lees ik niets over de volgorde van afhandelen. De vier aangiften zijn vergelijkbaar met vorig jaar. Alleen andere bedragen.
KleinDuimpje
7 maanden geleden
Ontvangst van de aangiftes gaat volgens een vaste stap. Maar de volgende stappen zijn anders.
Dat wordt meteen afgehandeld. Dat gaat links, of rechts. Dat blijft liggen etc.
Als er naar een aangifte gekeken moet worden volgens andere stappen, kan het weer even blijven liggen.
Ofwel, het is niet dat eerst de eerste helemaal afgerond wordt, dan de tweede etc. Maar dat had je inderdaad zelf opgemerkt.
Ofwel doe je de aangifte op tijd, krijg je voor 1 juli bericht. Meer is het niet, helaas.
Omdat je vooral het echtpaar erbij haalde, en dat het meest ‘vreemd’ is, ging ik daar meer op in.
ronron1212
7 maanden geleden
Als er dus in die bedragen grote verschillen zitten ja dan kan dat
Ikhebgeenidee
7 maanden geleden
Die grote verschillen zijn er dus niet.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing