Wordt je opgegeven verzamelinkomen bij aanvragen van kinderopvangtoeslag ook vergeleken met je verzamelinkomen van je inkomstenbelasting?

Toegevoegd na 56 minuten:
Ik heb 3,5 jaar geleden kinderopvang toeslag aangevraagd en tussentijds eigenlijk nooit meer inkomen aangepast. Eens per jaar wordt er een definitieve berekening gemaakt en wordt een en ander verrekend waar nodig. Ook doe ik eens per jaar inkomstenbelasting aangifte.
Neem dan toch aan dat ze beide verzamelinkomens met elkaar vergelijken?

Toegevoegd na 56 minuten:
Ik heb 3,5 jaar geleden kinderopvang toeslag aangevraagd en tussentijds eigenlijk nooit meer inkomen aangepast. Eens per jaar wordt er een definitieve berekening gemaakt en wordt een en ander verrekend waar nodig. Ook doe ik eens per jaar inkomstenbelasting aangifte.
Neem dan toch aan dat ze beide verzamelinkomens met elkaar vergelijken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

De Belastingdienst werkt in het verleden. Dat betekent dat de enige informatie die zij hebben het verzamelinkomen van 2010 is. Toeslagen zijn voorlopig van aard. Dat wil zeggen dat de controle op het inkomen na het jaar gebeurt. Daarom zal er in de basis ook vanuit gegaan worden dat het inkomen dat jij voor 2011 invult juist is. Dat kunnen ze toch pas in 2012 in zekerheid vaststellen.

Dus ja: er komt een controle. Deze gebeurt net voordat dat je de definitieve aanslag krijgt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus: als het goed is heb je in de afgelopen jaren definitieve aanslagen ontvangen. Hierbij is je definitieve verzamelinkomen meegenomen.

De automatische toekenning van 2011 is op basis van je verzamelinkomen van 2009, die van 2010 is op basis van je verzamelinkomen van 2008, enzovoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
De 'controle' is een automatische koppeling: het definitief vastgestelde (verzamel)inkomen wordt doorgeleid naar de afdeling toeslagen. Dit gebeurt (meestal) ERNA. Je schrijft: De automatische toekenning van 2011 is op basis van je verzamelinkomen van 2009, die van 2010 is op basis van je verzamelinkomen van 2008, enzovoort.
ZO WERKT HET NIET. Het inkomen moet je zelf bijstellen. Zie ook antwoord Hajete hieronder.
De hoogte van de kinderopvangtoeslag hangt samen met je inkomen. Maar dat is niet het inkomen wat je verdient bij je baas, maar het verzamelinkomen (toetsingsinkomen), dat is het inkomen van jou en je partner min de aftrekposten. Eigenlijk is dat dus pas achteraf definitief te berekenen. Je kan het verzamelinkomen overnemen van je belastingaangifte van vorig jaar, eventueel te verhogen met je te verwachten loonsverhoging. Als je op de voorschotbeschikking een te hoog inkomen hebt staan, krijg je in het jaar zelf te weinig uitbetaald en dit krijg je achteraf weer terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De voorschotten kinderopvangtoeslagen worden bepaald op basis van je eigen aanvraag. Aan het eind van het kalenderjaar krijg je ter eigen beoordeling de hoogte van de voorlopige kinderopvangtoeslag (op basis van je eerdere eigen opgave) voor het komende kalenderjaar thuisgestuurd. (Wie daarop niet reageert en zwijgt geeft te kennen dat hij akkoord gaat.)
Achteraf worden de uitgekeerde kinderopvangtoeslagen afgerekend op basis van de aanslag inkomstenbelasting (of bij gebreke daarvan de jaaropgaven).

Als je de mogelijk onjuiste berekening van de belastingdienst van de voorlopige toeslag niet zelf bijstelt, kunnen er dus grote alsnog af te rekenen verschillen ontstaan, die in de loop van de jaren steeds groter kunnen worden.

Het is je eigen verantwoordelijkheid als je niet controleert en niet communiceert.