Mijn moeder heeft een groot vermogen. Wat gebeurt er met mijn bijstandsuitkering en met mij als zij zou komen te overlijden?

Ik hoorde dat ik onder curatele gesteld zou worden, wat houdt dit in en klopt dit wel?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een vriendin van mij zat in de bijstand toe haar vader overleed ; met het geërfde vermogen heeft ze de bijstand van de jaren daarvoor moeten terugbetalen en er nog een poosje op moeten teren. Toen het op was had ze ook alweer werk, dus het kan zijn dat je daarna weer in aanmerking komt voor bijstand. Curatele ? Ik zou niet weten waarom ; dat gebeurt alleen als je om bepaalde gronden beslist niet in staat bent om met geld om te gaan. Alleen als je in mum van tijd je erfenis opsoupeert, heb je wel kans dat de bijstand die je daarna ontvangt een "lening" wordt, omdat je dan onterecht te vroeg bijstand aanvraagt. Daar wordt wel onderzoek naar gedaan. Bijstand is niets meer dan een 'aalmoes' voor iemand die ECHT zijn eigen broek niet kan ophouden, niks meer en niks minder. http://www.antwoordopbijstand.nl/inhoud?pid=42
http://www.notaris.nl/veelgestelde-vragen-over-het-krijgen-van-een-erfenis-deel-1
tinus1969
8 jaar geleden
Ik vermoed dat hier een spraakverwarring is; je wordt niet 'onder curatele' gesteld, maar je bent niet vrij om dat vermogen uit te geven. Als je tenminste als het geld op is were bijstand wil ontvangen. Voorbeeld; zit in de bijstand, je krijgt een ton, koopt er een auto van, die rijd je tegen een boom, auto total-loss, geld op. Dan kun je niet weer bijstand aanvragen.
ronron1212
8 jaar geleden
De bijstand krijg je niet meer. Hoe groot het vermogen is wat je erft weet ik ook niet. Maar de bijstand zal je wel vertellen hoelang je daarvan moet leven voor je weer een bijstand uitkering kan krijgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij stel je nu 2 vragen, nl.
1. het gevolg van een evt. (grote) erfenis op je bijstandsuitkering;
2. of je al dan niet onder curatele gesteld zal worden. 1. Zoals hierboven al eerder gezegd: voor een bijstandsuitkering is je vermogen van belang. Als je een erfenis van een vermogende moeder kan verwachten, zal dat de hoogte van je bijstandsuitkering beïnvloeden, mogelijk stopt deze geheel. Zie o.a. de bron van Marleen. 2. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat je onder curatele gesteld wordt. Daarvoor moet er bij jouzelf sprake zijn van verkwisting, drankmisbruik of een geestelijke stoornis. Ervan uitgaande dat dit alledrie niet het geval is, word je niet onder curatele gezet.
Wat waarschijnlijker is, is dat je moeder wil dat de goederen onder bewind gesteld worden. Dit kan zij in haar testament bepalen. In dat geval beheert direct na haar overlijden een bewindvoerder de goederen en zal je voor bepaalde (rechts)handelingen, zoals het kopen van een huis of het afsluiten van een krediet, toestemming nodig hebben van de bewindvoerder. http://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-4/boek4/titel5/afdeling7
(Zie vooral artikel 153 en de artikelen vanaf 166).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
PS. Het grote verschil met curatele is dat curatele op jou als persoon van toepassing is. Een bewind wordt gesteld op de goederen die je moeder nalaat (en alleen op deze goederen!).
Rieneke1
8 jaar geleden
Je bijstand wordt stopgezet, en het vermogen moet je eerst opmaken voor je weer in de bijstand kan.
Dat opmaken mag niet te snel, maar anderhalf maal zo snel als je je uitkering uit zou geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik hoorde overigens dat je de voorgaande jaren bijstand ook moet terugbetalen.
Rieneke1
8 jaar geleden
Nee Alma dat klopt niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat moest mijn vriendin indertijd wel ; voor twee of vijf jaar meen ik. Is inmiddels wel weer bijna tien jaar geleden, maar ik geloof niet dat dat inmiddels veranderd is. Het zal vermoedelijk wel van de grootte van het te erven vermogen afhangen. Uiteindelijk heeft ze per saldo eigenlijk nooit bijstand ontvangen maar haar vermogen met terugwerkende kracht opgesoupeerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.geldenrecht.nl/artikel/2011-05-24/erfenis-ontvangen-de-bijstand-erft-graag-mee
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ah, het gaat er dus - getuige de bron - om dat je vanaf het moment van overlijden van de erflater erfgenaam bent, dus de tijd die tussen bet overlijden en daadwerkelijk ontvangen van de erfenis zit, moet je inderdaad terugbetalen. Wanneer het om een groot vermogen gaat on elk geval; ik weet niet of je ook alles kwijt bent als je bijvoorbeeld een jaar na het overlijden van de erflater een erfenis ontvangt ter grootte van drie of vier maanden Bijstand. En als er na het gebruiken van de erfenis inderdaad weer Bijstand aangevraagd zal worden (helaas geen onwaarschijnlijk scenario in deze tijd) dan gaat de sociale dienst zoals Rieneke al zegt er van uit dat je niet meer uitgeeft dan anderhalf keer de Bijstand voor die periode. Wat met het wegvallen van toeslagen en ontheffingen volgens mij niet erg ruim zal zijn. Van curatele zal inderdaad geen sprake zijn, tenzij je een aandoening hebt waardoor je de waarde van geld niet goed begrijpt. Je moeder doet er wél verstandig aan om zich goed te laten informeren bij de notaris en in haar testament bepaalde dingen vast te leggen. Ik weet daar het fijne niet van hoor, maar er zullen altijd dingen zijn die je beter wel of juist beter niet kunt doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de informatie en raadgeving. Het zou mooi zijn als een notaris zou mee willen werken aan een constructie die de regeltjes omzeilt of dat er misschien nog andere mogelijkheden zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een erfenis weigeren omdat het gunstiger zou zijn ten koste van een voor jouw-uitkering-ophoestende gemeenschap, wordt ook gezien als inkomen voor maanden of in jou geval wel jaren. Je hebt straks geld, dus kun je jezelf bedruipen en heb je de gemeenschap niet meer nodig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En zo simpel is het, @vraagstelling. Bijstand rijg je alleen als je het echt nodig hebt ; en als je geld of goederen hebt of zou kunnen hebben (!) , heb je het niet nodig.
Een notaris kan wel wat proberen de mazenvan de wet op te zoeken, maar de volledige erfenis veilig stellen kan hij zeker niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@marleen Een notaris is strafbaar als hij geld wegsluist. Dat doet hij echt niet. Hij zal zijn kantoor en goeie naam echt niet op het spel zetten. Alle niet kosjere financiele transacties moet hij trouwens melden. Dat is nou juist de taak en het doel van een notaris.
Misschien is het juist een optie om een lokale vereniging of stichting uit kiezen en een financiele donatie te doen via de notaris. Zo kun je de gemeenschap bedanken voor de steun die de Bijstand al die tijd heeft gedaan voor haar..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uiteraard. Maar dat betekent niet dat er binnen de wet geen mogelijkheden zijn om te kijken wat voor alle partijen het meest voordelig is. Daar zal een notaris best kijk op hebben.

Het beste antwoord

Als jouw moeder overlijdt zul jij jouw kindsdeel erven. Als er geen andere erfgenamen zijn erf je alles. Daarmee krijg je, na aftrek van belasting, vermoedelijk nog steeds een groot vermogen.
Curatele betekent dat je niet zelf over je vermogen kunt beschikken, er wordt er curator aangesteld die jou bv wekelijks of maandelijks een deel van dat vermogen ter beschikking stelt om van te leven. Wellicht betaalt hij ook je huur en vaste lasten zodat jij het niet kunt verbrassen.
Bijstand is voor mensen die niets hebben, maar als jij vermogen erft heb jij vermogen. De bijstand zal dan vervallen totdat het vermogen nagenoeg op is.
Onder curatele stelling vereist een rechterlijke uitspraak, ik denk daarom dat jouw moeder het woord heeft gebruikt om jou duidelijk te maken dat zij in haar testament voorzieningen heeft getroffen om te voorkomen dat al dat geld in één keer op jouw rekening wordt gestort. Het zal op een of andere manier zo gaan lopen dat je maandelijks een toelage krijgt om van te leven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Duidelijke uitleg over ondercuratelestelling!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens je profiel ben je misschien al van 1965, dus 50 jaar??
U bent dus volwassen. Als u goed van lijf en leden bent en geestelijk geheel OK zie ik niet goed hoe uw moeder u onder curatele gesteld ziet worden?? Zij zal u niet onder curatele kunnen stellen, tenzij zij moverende redenen heeft om dat wel te doen.. Geen instantie die in normale omstandigheden daar medewerking aan zal verlenen. Op uw legitieme portie (de helft van een kindsdeel) hebt u gewoon recht. Naar ik aanneem zal u gewoon uw kindsdeel zonder probleem ontvangen. Aan de rest van de nalatenschap kan of kunnen een of meerdere voorwaarden worden gesteld ten aanzien van het (vrucht)gebruik. Zoals ik al eerder opmerkte zal uw moeder daarvoor moverende redenen voor hebben(gehad).
Uw bijstanduitkering kan vervallen en zal vervallen bij voldoende vrijgekomen vermogen. Recht op bijstand zal weer kunnen worden verkregen mits u het verkregen vermogen normaal heeft uitgegeven, zeg maar opgesoupeerd naar een redelijke levens standaard.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eigenlijk was het mijn broer die het over curatele had maar dat slaat nergens op. Hij dacht dat dat altijd automatisch zo ging.
teusvh
8 jaar geleden
Wellicht is i.p.v. curatele bewind bedoeld. De erflater kan een bewindvoerder aanstellen, die er bijvoorbeeld voor zorgt dat de erfenis in porties wordt uitgekeerd, en niet ineens.
Hoe dat ook zij, maak niet de fout het stil te houden voor de instantie waar je een uitkering van krijgt. Ze komen het teveel betaalde geheid terughalen, met een forse boete.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het curatele kan een verkeerd woordgebruik zijn. Als je erft en je zit in de bijstand, dan stopt je bijstand want je hebt eigen vermogen. En nu komt het.. de sociale dienst weet hoeveel geld je hebt en rekent dan uit hoeveel maanden je daar van kunt leven voordat je je weer meldt voor een uitkering bij hen. Dus het heeft geen zin om alles in 1 maand op te maken. Je had genoeg geld om al die maanden door te komen,vdus je krijgt al die maanden geen uitkering, ook al is je erfenis op. Je had geld, dus gemeenschap gaat niet het gat vullen wat je dan zelf hebt veroorzaakt. Die maanden dat je uitgesloten bent van een uitkering wordt ook wel eens curatele genoemd, maar dat is het niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank jullie wel voor de heldere antwoorden!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankjewel!