Krijg ik een belastingaanslag als ik tijdens mijn pensioen 2 dagen per week doorwerk?Per 1-3?

Per 1-3-2024 ga ik met pensioen. En heb ik met mijn baas afgesproken dat ik een nieuw contract krijg voor 16 uur per week. Maar het moet natuurlijk voor mij wel financiel rendabel blijven om gedeeltelijk door te werken

6 maanden geleden
ronron1212
6 maanden geleden
Doe je jaarlijks aangifte voor je inkomen? Je werkgever houdt net als voor je pensioen belasting in. Elk jaar doe je aangifte en dan zie je of er genoeg is ingehouden of je moet bij betalen of terug krijgt
crispy
6 maanden geleden
Ik zit in die situatie, ik heb AOW plus mijn pensioen en ik werk nog een paar dagen per week daarbij.
Dat betekent dat ik wel flink moet bijbetalen, want de werkgever houdt geen rekening met mijn AOW en pensioeninkomsten.
Van mijn netto inkomsten van mijn werk spaar ik daarom maandelijks 25%, daarmee kan ik volgend jaar de belasting betalen.
Je netto inkomsten van je werk worden overigens wel relatief hoger, omdat je als AOW gerechtigde in een gunstiger belastingtarief valt.
tinus1969
6 maanden geleden
Ik hoop dat je een belasting aanslag krijgt, want je betaalt sowieso belasting. Door die aanslag betaal je ook het juiste bedrag en krijg je dus mss geld terug.

Antwoorden (1)

Rendabel blijft het wel, maar of je een belastingaanslag krijgt hangt af van je financiële situatie. Wat de normen voor volgen jaar zijn weet ik nog niet ,maar voor dit jaar geldt: Als je pensioen + je AOW + andere inkomsten boven de € 37000,- uitkomen, dan betaal je over dát bedrag 37% belasting. Omdat het pensioenfonds en de SVB (voor de AOW) én jouw werkgever, allemaal aparte inkomensbronnen zijn, houden ze allemaal 19% belasting in (het bedrag dat je betaalt tot € 37000,-). Bij de belastingaangifte het jaar daarop kan blijken dat je in totaal boven de zgn. scijf 1 uitkomt en je dus nog belasting moet bijbetalen.
Bovengenoemd verhaal is uit eigen ervaring..
6 maanden geleden
ronron1212
6 maanden geleden
Over het eerste inkomen aow betaal je minder door de belastingvrije grens.