Moet ik een belastingadviseur inschakelen?

In januari 2016 ben ik gescheiden en twee maanden later ben ik verhuisd. De gezamenlijke koopwoning is tot nu toe onverdeeld gebleven, omdat er geen geld was om de hypotheek alleen op naam van mijn ex te zetten. De mediator adviseerde om een belastingadviseur in de arm te nemen, maar moeten we die kosten wel maken als we nog eenmaal aangifte doen als fiscale partners?

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor het doen van aangifte 2016.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Het hangt helemaal van je eigen fiscale kennis af. In principe kun je gewoon de vragen in de electronische aangifte beantwoorden, deze is vanaf 1 maart al voor je ingevuld (wel controleren!). Kom je niet uit een bepaalde vraag, dan kun je de belastingtelefoon bellen. Kom je er helemaal niet uit omdat je de vragen niet begrijpt of omdat jouw situatie specifiek is, dan is het vroeg genoeg om een belastingadviseur in te schakelen. Deze kan je wellicht ook tips geven voor de verkoop van het huis en jouw nieuwe (gescheiden) situatie.

In het kort, eerst zelf proberen en daarna pas hulplijnen inschakelen is mijn advies. Zo moeilijk is het niet.
paulus811
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
Of iets moeilijk is of niet, hangt niet af van degene die het al doet, maar van degene die het gaat doen. In dit geval gaat het er dus om wat de vraagsteller moeilijk vind.
Er zijn zat onderwerpen die ik gemakkelijk vind die anderen moeilijk tot onbegrijpelijk vinden. Dus kijk uit met dit soort uitspraken. Kan mensen onzeker maken.
Verder goed verhaal.
paulus811
7 jaar geleden
Sorry Thecis, maar ik begrijp niet goed wat je schrijft. Ik heb geen idee van het fiscale kennisniveau van de vraagstelster, maar daar hangt wel vanaf of ze moeiteloos door de vragen in de aangifte loopt of al nerveus wordt bij het idee. Ik mag hopen dat degene zelf het inzicht heeft om dat wel of niet aan te kunnen, zo niet dan verwijs ik naar de belastingtelefoon of uiteindelijk naar een belastingadviseur. Maar mijn advies is om het altijd eerst zelf te proberen, los van het feit of dat moeilijk of makkelijk is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je door de vragen heen gaat dan wijst het zich in principe vanzelf.
Je mag de aangifte altijd herzien. Je hoeft dus niet bang te zijn voor een fout of misverstaan. De laatst ontvangen aangifte telt.
Dus als jij/jullie hem klaar hebt, dan kun je de aangifte nog voorleggen aan een ander en zo nodig herzien.
NB Als een of beide lid is/zijn van de vakbond dan is de aangifte kosteloos.