De jaaropgave van mijn bank waar ik een hyphotheek heb klopt niet welke gegevens moet in nu aan de belasting doorgeven

Ik betaal iedere maand trouw mijn rente aan de bank.
Nu heb ik een overzicht gehad waarin staat dat ik minder rente heb betaald maar dat klopt niet,heb de bank gevraagd om een nieuwe correcte jaaropgave maar dat doen ze niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

waarschijnlijk betaal je niet alleen rente elke maand, maar
los je ook een stuk hypotheek af, dus betaal je meer.
maar alleen de rente mag je aftrekken dus dat zie je in het overzicht waarschijnlijk.

en als de jaaropgave echt niet klopt, dan geef je aan de belasting op wat je daadwerkelijk betaald hebt, want dat is de realiteit en kan je aantonen aan de belastinginspecteur dmv afschriften.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou kunnen, maar er zijn natuurlijk ook aflossingsvrije hypotheken waar je maandelijks alleen rente voor betaalt.
Je moet je conflict met de bank oplossen, voor je je belastingaangifte indient. Als je daar geen tijd meer voor hebt, dan vraag je uitstel. Dat is geen probleem voor de belastingdienst.

Ga naar je bank en neem je berekeningen mee, zodat je aan kunt tonen dat de bank fout zit. Alleen op die manier kun je het probleem oplossen, en ontdekken waar de fout zit.

Ik onderschat je zeker niet, maar de kans dat jij een vergissing maakt en de bank niet, is groot. Een bank zal dat heel precies doen, en het zou ook wel heel toevallig zijn, als jij nu net de enige klant van de bank bent, die problemen heeft. Waren er meer problemen dan waren alle fouten al lang hersteld.

Hoewel ik mij niet kan voorstellen dat je er met je bank niet uitkomt, zul je, als het meningsverschil blijft, contact moeten opnemen met de belastingdienst. Je vertelt dan, dat de gegevens van je bank niet kloppen, en jouw gegevens (dus aangifte) wel. Dan zal de belastingdienst wel bepalen wie er gelijk heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet het bedrag opgeven, waarvan jij denkt dat het juist is. Daar moet je je natuurlijk wel tevoren van vergewissen.
13 jaar geleden
Stel eerst vast waaruit het verschil bestaat.
Probeer ook te berekenen wat de in dat jaar verschuldigde rente over je hypothecaire schuld zou zijn.
Ga zo nodig in overleg met de bank om vast te stellen wat het verschil is en wat juist is.
Bij mijn bank wordt de rente per 1 januari bij het voorafgaande oude jaar geteld.
Dat kan ook een verschil geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je weet welk rentepercentage gehanteerd wordt, kan je zonder moeite de rente berekenen. Formule is rentepercentage keer bedrag van de hypotheek. Zo simpel. Indien het korter is dan een jaar het bedrag delen door 12 keer het aantal maanden dat je de hypotheek hebt. Mocht je een spaarhypotheek hebben bijvoorbeeld dan houdt de bank de rente en het spaardeel tegelijk in. Het spaardeel is echter niet aftrekbaar.