Hoeveel zal de Griekse schuldencrisis de Nederlandse belastingbetaler ongeveer gaan kosten in het meest ongunstige geval?

8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Onze euro . Het zou het euro gebied uiteen kunnen laten vallen . Stel Grieken land valt er uit .( wat niet gebeurd ) een jaar chaos en onrust daar maar dan !! Kan Griekenland z'n nieuwe munt devalueren en wordt weer een goedkoop land met een mogelijk bijna volledige werk gelegenheid weliswaar buitenlandse producten worden heel duur . Maar de export zal heel goed gaan . Met als gevolg dat buurlanden en Italië het zelfde idee krijgen , Portugal en ? . Dit scenario zal NIET plaats vinden maar het kan . De euro is een ramp Vd oude devaluatie landen , Italië , Frankrijk , Portugal enz . Die landen devalueerden altijd hun munt ,tot een bepaald niveau en dan kwam er weer een nieuwe frank of lire .De noordelijke landen deden daar liever niet aan mee . Kort door de bocht moeten de devaluatie landen het Duitse systeem aan nemen of wij met z'n allen gewoon euro's bijdrukken , schulden opkopen en door feesten . Dat laatste is al ingang gezet door de bank wereld .Tot dat het tijd wordt Vd nieuwe euro . ?

Het beste antwoord

Als Griekenland wanbetaler wordt en uit de eurozone valt, is de kans groot dat het een fors deel van zijn euroschulden niet terugbetaalt. Die kans is er uiteraard ook als Griekenland in de eurozone blijft, maar dan hebben de schuldeisers daar ten minste wat grip op.
In dat geval kan de rekening voor Nederland oplopen tot 19 miljard euro.
Dat is dus ruim 1000 euro per persoon of zo'n 1500 euro per belastingbetaler.

De financiële gevolgen die een Grexit voor de Nederlandse economie heeft, zijn moeilijk in te schatten.

Toegevoegd na 13 uur:
De grootste kostenposten: Nederland heeft 3,2 miljard aan de Grieken geleend waar we in geval van een Grexit naar kunnen fluiten. Verder heeft Nederland een aandeel van 14,6 miljard in een grotere Europese lening via het Europese Fonds voor Financiële Stabiliteit (EFSF). Samen al 17,8 miljard.
SimonV