Wat is de basis waarop je ontheffing zou kunnen krijgen voor de waterschapsbelastingen?

Een goede kennis van mij kan niet meer verdienen dan het minimum loon. Vorig jaar vroeg ze ontheffing aan voor waterschapsheffingen. Nadat men haar rekening had gezien en bij de belastingen had nagevraagd waarvoor haar fiat, raadde men haar een kwijtscheldingsverzoek af omdat er nog genoeg kapitaal zou zijn. Mijn kennis meent dat men de spaarrekening van haar kind door haar ouders bij de geboorte gegeven in een keer bij haar nihil vermogen heeft opgeteld. Natuurlijk blijft ze van die spaartegoeden af het is bedoeld om het kind kans in toekomst te geven. Zelf zit ze elke maand eerder in het rood op een lopende rekening. Wat is dan de gang van zaken bij kwijtschelding want leven van een minimum salaris is niet fijn. De vakanties en de kleren schieten er al bij in en er is (te weinig) marge voor een belasting die ook niet geschaald is naar inkomen maar per huishouden. Dit jaar bedraagt de belasting ca 200 euro

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Kijk eens op onderstaande site, daar moet je voor een beter beeld van de mogelijkheden wel even de woonplaats invullen.

Daarin staat aangegeven welke delen van vermogen niet worden meegenomen in de toetsing, en hoe de betalingscapaciteit wordt berekend.

Als er geen vermogen is, en de betalingscapaciteit is 0, dan is er recht op volledige kwijtschelding, bij beperkte betalingscapaciteit is er mogelijk sprake van gedeeltelijke vrijstelling.

http://www.rechtopminimavoorzieningen.nl/inhoud?pid=1423&highlight=waterschap
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je moet dan rond het bijstandniveau zitten, geen auto hebben die meer waard is dan 2200 euro, weinig spaargeld en geen eigen woning, dan kun je kwijtschelding aanvragen. Het minimum loon is meer dan de bijstand, dus zal ze niet in aanmerking komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kwijtschelding van de waterschapsbelastingen is een dienst vanuit de waterschappen zelf. Zij hebben zich te houden aan landelijke regels met betrekking tot hoe de kwijtschelding te berekenen, maar vaak verschillen de uiteindelijke formele criteria per waterschap. Dus: volgens de landelijke regels volgt eerst de vermogenstoets, waarbij de waterschappen bepalen hoe hoog het vermogen maximaal mag zijn voor de tweede stap, de draagkrachtberekening. Bij deze tweede stap is er ook tussen de waterschappen weer een verschil van interpretaties.

Vermogenstoets:
Als voorbeeld Waterschap Hollandse Delta: "Als de waarde van uw woning hoger is dan de hypotheekschuld, als u een auto bezit met een waarde van meer dan € 2.268.- of als u beschikt over spaartegoeden, komt u niet in aanmerking voor kwijtschelding."

Bij vermogen mag je eventuele schulden aftrekken. Dus als de auto met een lening betaald is, dan is het vermogen de waarde van de auto min de openstaande lening. Zeker in het begin van de looptijd zorgt dit voor een negatieve waarde. Spaargeld voor de kinderen tellen in de regel op bij het inkomen van de ouders, tenzij de grootouders deze spaarrekening nog op hun naam hebben. Maar let hier toch vooral op de opmerkingen bij het kwijtscheldingsformulier. Bij mijn waterschap (Hollandse Delta) geldt namelijk dat als de waarde van de auto minder dan 2269 is, dat deze helemaal niet bij het vermogen geteld hoeft te worden. Ook is een deel van het banksaldo vrij.

Inkomenstoets:
Als je 'geslaagd' bent voor de vermogenstoets dan volgt de inkomenstoets. Er zijn bepaalde normbedragen, maar meestal wordt aan de hand van je persoonlijke situatie een berekening gemaakt. Dus de hoogte van de huur, alimentatie, toeslagen en belastingkortingen worden meegerekend. Let ook hier weer op het formulier.

Wat moet je doen?
Aan de hand van de regels kun je zelf wel redelijk inschatten of je wel of geen recht hebt op kwijtschelding. Als je een grensgeval bent dan raad ik je aan om wel een verzoek in te dienen. Je krijgt altijd een beschikking. Deze moet gemotiveerd zijn: de reden dat je afgewezen bent moet erop staan. Aan de hand hiervan kan je goed bepalen of het zin heeft om in beroep te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook met een minimuminkomen komt men in aanmerking voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen EN waterschapheffingen. Bij de toelichting is een rekenschema waarmee bepaald kan worden of men 'boven of onder de streep' lees € 0 uitkomt. Hierbij telt het netto inkomen minus zorgtoeslag / huurtoeslag en nog wat andere in het rekenmodel aangegeven zaken. Ook is er afhankelijk van de gezinssituatie het normbedrag dat in mindering mag worden gebracht op het inkomen.

De makke is hier het spaargeld. Uitsluitend gespaard en geoormerkt geld in een uitvaartverzekering is vrijgesteld. Het spaargeld op naam van het kind telt zolang het kind minderjarig is mee als 'vermogen' voor de ouders. Zo is het voor de inkomstenbelasting en het is voor de kwijtschelding helaas niet anders.

NB: op 12 mei 2011 heeft de Eerste Kamer een wet aangenomen dat de centrale overheden de bevoegdheid geeft om bij het uitvoeren van de vermogenstoets uit te gaan van maximaal de vermogensnorm in de Wet werk en bijstand. (€ 5555 alleenstaande € 11.100 partners) Het wetsvoorstel treedt in werking op een bij Koninklijk Besluit te bepalen tijdstip.

Maw: De gemeente heeft vanaf 2012 de bevoegdheid om een deel van het vermogen (spaargeld) niet mee te rekenen tav de kwijtschelding. Of dat het volledig bedrag WWB zal zijn is niet zeker. Ik heb ook gelezen dat de helft van bovengenoemde bedrgen van toepassing kan zijn.
fisbel