Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je als mede inschrijver huurtoeslag aanvragen?

Mijn vriend en ik staan beide ingeschreven bij een woningcoöperatie. Ik als inschrijver en hij als mede inschrijver.

Kan hij dan het huurcontract ondertekenen en dan vervolgens huurtoeslag aanvragen of kan hij ook huurtoeslag aanvragen als ik het huurcontract heb ondertekend?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

U hebt allebei de huurovereenkomst getekend, dus u bent allebei huurder. Een van u is de hoofdhuurder, de ander medehuurder. In geval van medehuur, gelden er voor beide partijen bepaalde afspraken, rechten en plichten.

Hoofdhuurder en medehuurder hebben dezelfde rechten en plichten als een ‘gewone’ huurder. Dit in tegenstelling tot een medebewoner, die geen rechten of plichten heeft. Een medebewoner kan ook geen aanspraak maken op de woning als de hoofdhuurder vertrekt.

Voor het betalen van de huur bent u beide verantwoordelijk. De huurtoeslag komt u beide toe. 1 is hierbij de aanvrager, de ander de toeslagpartner. De medehuurder kan hierbij eveneens de aanvrager zijn. U bent dan de toeslagpartner.
(Lees meer...)
fisbel
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding