Kun je als mede inschrijver huurtoeslag aanvragen?

Mijn vriend en ik staan beide ingeschreven bij een woningcoöperatie. Ik als inschrijver en hij als mede inschrijver.

Kan hij dan het huurcontract ondertekenen en dan vervolgens huurtoeslag aanvragen of kan hij ook huurtoeslag aanvragen als ik het huurcontract heb ondertekend?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

U hebt allebei de huurovereenkomst getekend, dus u bent allebei huurder. Een van u is de hoofdhuurder, de ander medehuurder. In geval van medehuur, gelden er voor beide partijen bepaalde afspraken, rechten en plichten.

Hoofdhuurder en medehuurder hebben dezelfde rechten en plichten als een ‘gewone’ huurder. Dit in tegenstelling tot een medebewoner, die geen rechten of plichten heeft. Een medebewoner kan ook geen aanspraak maken op de woning als de hoofdhuurder vertrekt.

Voor het betalen van de huur bent u beide verantwoordelijk. De huurtoeslag komt u beide toe. 1 is hierbij de aanvrager, de ander de toeslagpartner. De medehuurder kan hierbij eveneens de aanvrager zijn. U bent dan de toeslagpartner.
fisbel