Hoe hoog is de belastingrente als je te laat bent met de aangifte 2015?

ING waarschuwt hiervoor maar de rente is erg laag.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

De belastingrente over 2015 is 3%. Met ingang van 1 januari 2013 is de heffingsrente vervangen door de belastingrente. De nieuwe regeling is van toepassing op belastingjaren met ingang van 2012.

De periode waarover rente wordt berekend voor de inkomstenbelasting start 6 maanden na afloop van het belastingjaar en loopt door tot en met 6 weken na de dagtekening van de aanslag. Als de dagtekening van belastingjaar 2015 bijvoorbeeld 16 juli 2016 is zal er over een halve maand + 6 weken, dus in totaal 2 maanden 3% belastingrente worden berekend over het te betalen bedrag. Over een te betalen bedrag van € 2000 betekent dit dat er 2/12 x € 2000 x 3% is € 10 aan rente moet worden betaald.

N.B: over toeslagenschulden die in 24 maanden mogen worden terugbetaald wordt ook belastingrente berekend. Als de toeslagschuld echter binnen de zeswekentermijn in 1 keer wordt betaald hoeft er geen belastingrente te worden betaald.

De belastingrente is momenteel 4%. Per 1 juli 2016 wordt bekend hoeveel de belastingrente dan wordt. De belastingrente in de periode 1 juli 2012 tot 1 april 2014 was 3%. Daarna vond verhoging plaats naar 4%. Voor belastingjaar 2012 waren deze percentages veel lager.
fisbel