Welke belasting betaal je allemaal over het uitbetalen van overuren?

Ik heb al meerdere keren mensen horen zeggen dat ze overuren liever opnemen dan uit laten betalen, omdat er dan niets van over blijft. Wat betaal je dan allemaal voor belasting over dat bedrag? En hoeveel meer is dat in verhouding tot op je normale salaris?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Als overuren of provisie of iets anders eenmaligs naast het salaris, (á 100, 125 of 150%?) wordt uitbetaald dan wordt er net zoveel belasting (loonheffing) ingehouden met de tabel bijzondere beloningen als dat extra bedrag - over het jaar gespreid - bij het maandsalaris opgeteld zou worden uitbetaald.

Zie Bronnen: Met de maandsalaristabel en de tabel bijzonder beloningen aan het eind daarvan. Dat is bij overwerk vaak een vrije ruwe methode.

De fiscus zegt het zo tegen uw baas: “ Tantièmes, gratificaties en andere beloningen die u in de regel maar eenmaal of eenmaal per jaar toekent, moet u belasten met een van de tarieven in de tabel hieronder. U mag overwerkloon ook met dit tarief belasten.”

Loonheffing (op salaris en loon) is een voorheffing op de inkomstenbelasting. D.w.z. dat als er te veel ingehouden is dat wordt dat na afloop van het kalenderjaar met de aangifte en aanslag inkomstenbelasting rechtgetrokken, tenminste als je zo slim bent om aangifte te doen. De fiscus zorgt er voor dat er niet te weinig wordt ingehouden.

Veel mensen krijgen een brief van Belastingdienst dat ze geen aangifte behoeven te doen. Vaak zijn ze dan ten onrechte blij. Zo'n brief betekent dat je geen belasting hoeft BIJ te betalen. Als je terug kan krijgen dan moet je echt zelf aan de bel trekken en aangifte doen.

Toegevoegd na 17 uur:
De persoonlijke belastingkortingen, zoals algemene heffingskorting en arbeidskorting, worden over het jaar gespreid per maand bij de belastingberekening van het salaris op dat periodieke salaris in mindering gebracht. Dus procentuele inhouding min de belastingkorting.
Die korting zit dus niet in de tabel bijzondere beloning dus niet op inhouding op een eenmalige betaling. Anders zou iemand met veel overwerk meer belastingkorting krijgen dan iemand zonder overwerk.
Daardoor lijkt het dus of er op overwerk e.d. een hoger tarief zou gelden, maar dat is dus niet zo.

Overigens mag de inhoudingsplichtige (werkgever) van de Belastingsdienst voor de belastinginhouding het overwerk optellen bij het maandsalaris. Als dat tot een lagere inhouding leidt dan hoeft het niet als bijzonder beloning belast te worden. Maar optellen bij het maandsalaris van een maand is over het algemeen niet gunstig.
De tabel bijzondere beloning is in zo'n geval voordeliger voor de werknemer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op uw vraag kan een simpel antwoord worden gegeven.
Op korte termijn kan er teveel belasting worden ingehouden. Dit wordt echter rechtgetrokken bij de aangifte IB. U betaalt uiteindelijk over uw totale inkomen de juiste verschuldigde belasting. Wel kan het zijn dat door het overwerk u in een hogere belastingschijf terechtkomt. Uiteindelijk komt men in belastingschijf 4 terecht. Maar dan is het inkomen oook meer dan € 55.000 !

Voorbeeld berekening: Basisloon: € 15.000 Overwerk: € 5000 Het inkomen tot € 18.628 wordt belast met 33% / schijf 1. Het meerdere inkomen wordt belast in schijf 2 / 41,95%. In schijf 2 moet 8,95% extra belasting worden betaald, dus (20000 - 18628) x 8,95% is € 122. Maar deze extra belasting is door de werkgever waarschijnlijk al ingehouden.
fisbel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het gegeven voorbeeld wordt m.i. over een uitbetaling van € 5000 aan loonheffing 33 % ingehouden. Zie de overgelegde tabel. Bij een vast jaarloon van € 15.000 lijkt me een uitbetaling van € 5.000 aan eenmalig overwerk echter onwaarschijnlijk hoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Totaal inhouding loonheffing 12 x € 144,31 +€ 366,53 over vakantietoeslag en 33 %=€ 1650 over € 5000 overwerk.
Bij inkomstenbelasting/premieheffing volksverzekeringen(IB/PVV) wordt na aangifte aan IB/PVV € 354 terugontvangen. Op de procentuele schijvenbelasting wordt € 1.987 algemene heffingkorting en € 1.460 arbeidskorting in mindering is gebracht (o.b.v. leeftijd 25 jaar, tarieven inkomstenbelasting 2010)