Ik werk in Nederland ik woon in een huur huis. Ik bezit een huis in Spanje.Is de rente van mijn hypotheek aftrekbaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

De hypotheek van je huis is aftrekbaar als het je hoofdverblijf is. Dus tenzij je tussen je huis in spanje en je werk in nl pendelt, is het: Nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hypotheekrente is alleen aftrekbaar als de rente wordt betaald voor een eigen woning. Een eigen woning is volgens de wet IB de woning waarin jij daadwerkelijk woont. Aangezien je sociale leven zich hier in Nederland afspeelt (je werkt hier, en woont in een huurhuis) is dus de hypotheekrente op je woning in Spanje niet aftrekbaar.

Je kan je hypotheekschuld overigens wel als schuld opnemen in box 3 (en de waarde van je woning in Spanje opnemen als bezit).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De antwoorden kloppen, de betaalde rente is niet aftrekbaar. Wel is de hoofdsom van de hypotheek als schuld aan te merken in box drie. Denk er wel aan om de vraag ter voorkoming van het betalen van dubbele belasting in te vullen omdat je plaatselijk belasting over het bezit betaald. Zoals hier OZB en plaatselijke heffingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hierboven gegeven antwoorden zijn bijna geheel correct.
1. De hypotheekrente is niet aftrekbaar omdat de Spaanse woning niet als het hoofdverblijf aan te merken is.
2. De Spaanse woning en de daaraan gekoppelde lening zijn beide als box 3 bestanddeel aan te merken. Het saldo is dan in beginsel met 1,2% belast.
3. Voor datzelfde bedrag (zie 2.), mits positief, zal aftrek ter voorkoming van dubbele belasting geclaimd kunnen worden omdat de heffing van inkomsten uit onroerend goed volgens het belastingverdrag met Spanje aan dat land is overgelaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat je het heffingvrije vermogen bedoelt. Daarnaast zou de schuldendrempel nog aan de orde komen .....