Ik werk in Nederland ik woon in een huur huis. Ik bezit een huis in Spanje.Is de rente van mijn hypotheek aftrekbaar?

Weet jij het antwoord?

/2500

De hypotheek van je huis is aftrekbaar als het je hoofdverblijf is. Dus tenzij je tussen je huis in spanje en je werk in nl pendelt, is het: Nee.

Hypotheekrente is alleen aftrekbaar als de rente wordt betaald voor een eigen woning. Een eigen woning is volgens de wet IB de woning waarin jij daadwerkelijk woont. Aangezien je sociale leven zich hier in Nederland afspeelt (je werkt hier, en woont in een huurhuis) is dus de hypotheekrente op je woning in Spanje niet aftrekbaar. Je kan je hypotheekschuld overigens wel als schuld opnemen in box 3 (en de waarde van je woning in Spanje opnemen als bezit).

De antwoorden kloppen, de betaalde rente is niet aftrekbaar. Wel is de hoofdsom van de hypotheek als schuld aan te merken in box drie. Denk er wel aan om de vraag ter voorkoming van het betalen van dubbele belasting in te vullen omdat je plaatselijk belasting over het bezit betaald. Zoals hier OZB en plaatselijke heffingen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100