Voorlopige aanslag 2013 verrekend of niet?

Ik heb een voorlopige aanslag 2013 ontvangen met dagtekening 7 Juni. Nu staat er het standaard; te ontvangen €xxx. Het bedrag, of het deel dat overblijft na eventuele verrekening, wordt overgemaakt op het bij ons bekende rekeningnummer.

Nu heb ik eigenlijk 2 vragen.
1, kan ik op een of andere manier erachter komen of er iets verrekend moet worden? Of kan ik dit ergens aan zien achterop de brief?
2. Klopt het dat als mijn rekeningnummer niet word vermeld op de brief dat mijn rekeningnummer dus niet bekend is bij hun?

Heb namelijk de brief Vrijdag ontvangen samen met nog wat andere bekenden van mij, hun hebben het al binnen en ik heb nog niks op mijn bankrekeningnummer staan.

Alvast vriendelijk bedankt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog een 3e vraag, word je bij eventuele verrekening eerst geinformeerd daarover? Zou namelijk niet weten of het bij mij van toepassing is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Het tegoed dat je hebt op de belastingdienst krijg je meestal binnen een week na ontvangst van deze voorlopige aanslag op je bankrekening uitbetaald.
Echter, het is een 'voorlopige' aanslag waarin de uitkomst van jouw aangifte wordt uitbetaald. De definitieve aanslag volgt later, meestal November/December, en pas dan is bekend of het al uitbetaalde bedrag terecht is of niet.

Zoniet, dan zul je het onterecht ontvangen bedrag deels of geheel moeten terugbetalen, of de definitieve aanslag geeft aan dat je nog wat van de belastingdienst tegoed hebt.

Verrekening van belastingtegoeden gebeurt als je belastingschulden hebt.
Dat kunnen zijn: achterstallige Motorrijtuigenbelasting, openstaande vorderingen uit voorgaande jaren Inkomstenbelasting en Premie Volksverzekeringen, aangemelde achterstallige Gemeentelijke Belastingen, teveel ontvangen Huur- en/of zorgtoeslagen.
Maar ook achterstallige premies ziektekosten verzekering, als deze aangemeld zijn.
Bij een verrekening wordt het openstaande bedrag van je tegoed afgetrokken en dus in mindering gebracht. Maar pas bij de definitieve berekening/ aanslag mag je ervan uitgaan dat de schulden of tegoeden definitief verwerkt zijn.

Je bankrekeningnummer moet je bij een aangifte opgeven. Dat hoeft normaliter maar een keer te gebeuren. Bij wijziging van dat nummer moet je dat zelf aangeven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je belasting schulden zou hebben dan heb je daar allang van gehoord. De belastingdienst wacht niet zolang met invorderen. Ga er maar vanuit dat je daarvan niets te vrezen hebt maar dat de definitieve aanslag bepaald of het terugontvangen bedrag ook echt van jou is. Dat weet je helaas pas later dit jaar.

Andere antwoorden (1)

Je hebt nog niets op je bankrekening staan omdat ze nog moeten uitzoeken of je bijvoorbeeld nog een achterstand hebt of zo. De brief die je gekregen hebt gaat alleen over je laatste aangifte.
Maak je niet druk over die zin met verrekening. Die staat er standaard in. En ze moeten het natuurlijk ook controleren. Maar het betekent helemaal niet dat er iets te verrekenen valt.
En als je rekeningnummer niet wordt vermeld betekent het niet dat ze je rekeningnummer niet hebben. Het staat alleen niet in de brief.
Blijf kalm. Alles sal reg kom. Je moet even wennen aan de ambtelijke formuleringen.