Wat is de meest interessante formule ikv erfgenamen als je buitenlands vastgoed koopt ?

Ik ben Belgisch en mijn dochter ook. Ik wil een huis in Spanje kopen maar mijn dochter niet opzadelen met hoge successierechten enz als ik overlijd.
De mogelijkheden zijn:
1. Ik koop een huis in Spanje op mijn naam, als 2de verblijf maar blijf belastingsplichtig in België. Dan moet ik in België belasting betalen op 2de verblijf in Spanje, plus mn grondlasten etc voor mn huis in België
of
2. Ik word residentieel in Spanje (+183 dagen /jaar verblijven daar), dan moet ik daar belasting (wereldwijd vermogenstaks) betalen op mn huis in België en op dat van Spanje.
Bij overlijden zal mijn dochter dus, ingeval 1. of 2., in België en/of spanje succesierechten betalen.
Of, wat ook kan:
3. Ik koop het huis op naam van mijn dochter.
Dan moet zij geen successierechten betalen als ik sterf, maar in gedurende mijn leven, betaalt ze in belgië wel taks op tweede verblijf in Spanje, waarvan ik vruchtgebruik heb.(ik betaal uiteraard die taks terug aan haar)
of wat ook kan:
4. Ik doe een schenking bij leven van mijn huus in Spanje en,/ of in België, aan mijn dochter. Ze betaalt schenkingsbelasting in België en in Spanje.
Zijn er nog andere formules?

En met welke is ze het beste beschermd?

een jaar geleden
1.5K
tinus1969
een jaar geleden
Let er op, dat al deze opties ook (grote) financiële gevolgen kunnen hebben voor jou bij leven.
Hoe lief het ook is om aan je dochter te denken, vermijd complexe constructies en kies voor een aanpak die past bij de feiten. Verder lijkt optie 3 mij onhaalbaar - dat is gewoon optie 4 met alle consequenties.
ronron1212
een jaar geleden
Je betaald met het his op haar naam kopen schenkingsbelasting.
fremar
een jaar geleden
raadpleeg een notaris
tinus1969
een jaar geleden
@fremaer, maar dan wel één met verstand van het Spaanse erf-en belastingrecht…

Antwoorden (3)

De goedkoopste optie is om of het huis zelf te kopen en vervolgens het bloot eigendom aan je dochter verkopen. Of nu al het vruchtgebruik te kopen en je dochter meteen het bloot eigendom van de woning in Spanje. De woning is dan al van je dochter bij overlijden en je kan er zelf in wonen. Voor het bloot eigendom wat, zeker bij een lage leeftijd van jou, aanzienlijk lager kan zijn dan de totale koopsom die door je dochter betaald moet worden kun je eventueel een schenking doen.
Raadpleeg voor de verdere details een Belgische adviseur.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
En vinden de Belgische en Spaanse belastingdiensten dat ook een bruikbaar alternatief? Heeft de dochter het geld om het bloot eigendom te kopen? Lost dat eigenlijk wel wat op, omdat dochter dan (betaald) koopt ipv (onbetaald) erft?
Dag Liveisgreat,

Voor wat betreft de Successierechten heb je min of meer al een antwoord gekregen. Er is echter niet gereageerd op jouw verkeerde veronderstellingen m.b.t. de personenbelasting (voor Nederlanders: inkomstenbelasting) t.z.v. een tweede woning in Spanje.

Ingevolge het door België met Spanje gesloten Verdrag ter vermijding van dubbele belasting is enkel Spanje bevoegd om over deze tweede woning te heffen (het situs beginsel; artikel 6 van het Verdrag). België verleent daarvoor vervolgens een vrijstelling.

Kom je er dan helemaal zonder kleerscheuren vanaf?
Na een drietal pogingen, welke alle gestrand zijn voor het EHvJ, is het België uiteindelijk gelukt om ingaande het belastingjaar 2021 (Personenbelasting 2022) een regeling in het leven te roepen, inhoudende een rapporteringsverplichting voor Belgische rijksinwoners t.z.v. het kadastraal inkomen van buitenlandse onroerende goederen.
Zoals reeds gesteld verleent België een vrijstelling t.z.v. het kadastraal inkomen van in het buitenland gelegen onroerend goed.

Waar heeft dit kadastraal inkomen dan wel invloed op?
Dat betreft je overig in België te belasten inkomen. De daarover te heffen belasting wordt berekend naar het belastingtarief dat van toepassing zou zijn indien die inkomsten of die vermogensbestanddelen niet waren vrijgesteld. Dit heet “vrijstelling met progressievoorbehoud”.
Over het vrij te stellen kadastraal inkomen is dus geen personenbelasting verschuldigd, maar het telt wel mee ter bepaling van het tarief over je andere inkomsten. Doorgaans kost dat echter slechts een paar tientjes.

Voor meer informatie aangaande de aangifteplicht buitenlands onroerend goed, tevens inhoudende een praktische handleiding voor het doen van aangifte en verdere informatie, verwijs ik naar de “Circulaire 2021/C/21 over de wijziging van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 op het vlak van de in het buitenland gelegen onroerende goederen” en is met de volgende weblink te downloaden:
https://eservices.minfin.fgov.be/myminfin-web/pages/public/fisconet/document/6ea4f97a-38df-4fba-b1c5-cff5916d57ed#_2.2.1._Gebouwde_onroerende

Ik beschouw deze fiscale wetgeving van België als hét schoolvoorbeeld van een gedrocht binnen het internationaal belastingrecht.
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Geldt personenbelasting alleen voor huurinkomsten of ook voor het bezit alleen, een soort vermogensbelasting?
Is die vrijstelling dan op basis van totale gemiddelde belastingdruk?
LammertdeHaan
een jaar geleden
Dag Erotisi, De Belgische personenbelasting is wat wij in Nederland noemen de inkomstenbelasting. De “vrijstelling met progressievoorbehoud” werkt als volgt (uitgaande van de normen voor 2021). Bij een belastbaar inkomen van € 26.000 bedraagt de personenbelasting € 8.474.
De waarde van het buitenlands onroerend goed bedraagt € 125.000. Dit leidt tot:
• een bijtelling bij het te belasten inkomen van € 441 (C);
• een nieuw te belasten inkomen van € 26.441 (B);
• de hierover verschuldigde personenbelasting bedraagt € 8.672 (A). Het bedrag van de vermindering bedraagt dan A : B x C = € 145. Na deze vermindering bedraagt de personenbelasting € 8.528 oftewel € 54 meer dan de verschuldigde personenbelasting zonder het in feite vrijgestelde buitenlands onroerend goed. Het volgens het Verdrag vrijgestelde buitenlands onroerend goed werkt, als gevolg van het progressie voorbehoud, wel degelijk door in de uiteindelijk verschuldigde personenbelasting.
erotisi
een jaar geleden
Ok bedankt voor uitgebreide berekening. Hoe kom je eigenlijk aan die 441? Is dat een bepaald percentage van die 125.000 of zijn dat de werkelijke huurinkomsten?
LammertdeHaan
een jaar geleden
Dat is het product van de actuele verkoopwaarde die via een "correctie factor" herleid wordt tot de waarde in 1975 en waarop een percentage van 5,3% wordt toegepast. Met als uitgangspunt 2021 geef ik het volgende voorbeeld.
Bij een actuele verkoopwaarde van € 125.000 bedraagt het kadastraal inkomen:
€ 125.000 : 15,018 (correctiefactor 2021 > 1975) x 5,3% is € 441.
De Belgische fiscale wetgeving gaat hierbij uit van het standpunt: "Waarom zullen we het eenvoudig doen als het ook moeilijk kan." Na enkele eerdere pogingen, welke zijn gestrand voor het EHvJ, is het de Belgische wetgever eindelijk gelukt om een mengvorm van "vrijstelling" en "vermindering" in het internationaal belastingrecht te introduceren. En waar leidt dit gedocht van wetgeving uiteindelijk toe? Tot een minimale opbrengst voor de Belgische schatkist.
En eigenlijk zou dat nihil moeten zijn want we hebben het hier wel over een in Spanje gelegen onroerend goed, waarvoor in principe vrijstelling geldt.
Erfgenamen bij het kopen van buitenlands vastgoed moeten rekening houden met de lokale wetgeving. In veel landen is de formule voor erfgenamen gebaseerd op de verhouding tussen de erfgenamen en de waarde van het erfgoed. In sommige landen is de verdeling van het erfgoed ook gebaseerd op de verhouding tussen de erfgenamen en hun verwantschap met de overledene.
9 maanden geleden