Heeft mijn spaargeld invloed op mijn hypotheekrenteaftrek?

Stel dat ik een aardige som geld van rond de 40.000 euro krijg, heeft dit dan effect op het bedrag dat ik aan hypotheekrente aftrek krijg? Wordt dit bedrag lager naarmate ik meer eigen vermogen heb?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee
fisbel
11 jaar geleden
Nee zal het antwoord zijn in 99,..% van de gevallen.
En zo te lezen in jouw situatie 100% nee - vermogen niet van invloed op de teruggave vanwege de hypotheekrenteaftrek. Toch kan het ook anders zijn.
Als je inkomen € 0 is of minder dan het saldo inkomsten en aftrekposten eigen woning heeft het vermogen wel invloed op de hypotheekrenteaftrek en de terug te krijgen of te betalen belasting. (een gedeelte van) de hypotheekrenteaftrek schuift dan door naar Box 3 voor zover die niet in Box 1 kan worden verrekend. Voor Box 3 hoeft dan geen belasting te worden betaald. Het resterende gedeelte van de hypotheekrenteaftrek schuift vanwege het negatieve inkomen Box 1 door naar het volgend jaar. Als er dan wel inkomen Box 1 is kan de hypotheekrenteaftrek alsnog worden verzilverd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan je een advies geven: aflossen als het kan! De hypotheekrente die je betaalt is ondanks de aftrek altijd nog een stuk hoger dan de rente die je krijgt op je spaarcentjes.

Het beste antwoord

Hypotheekrenteaftrek krijg je over de rente over - en kosten die je betaalt van - schulden die zijn ontstaan door betalingen eigen woning. Dus box 1.
Geld op de bank is van invloed op de bezittingen min de schulden, dus box 3.

E.e.a. heeft geen invloed op elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, dit heeft geen invloed op elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, tenzij je dat geld aanwend om versneld af te lossen, des te snelle afgelost, des te korter rente betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hypotheekrenteaftrek (box 1) staat in eerste instantie los van de belasting die je betaald op vermogen (box 3).

Maar stel je hebt 40.000 (en geen fiscaal partner), dan moet je over ongeveer 40.000 - 21.000 = 19.000 vermogensbelasting betalen (19.000 x 1,2% = 228).
Op je totaal te betalen/te ontvangen bedrag heeft het wel invloed. Want stel (even geen rekening houdend met kortingen ed) je krijgt ivm je renteaftrek 2000 terug, maar je moet nog 228 euro betalen in box 3. Dan krijg je maar 1772 euro terug.

Conclusie: direct heeft het geen invloed op elkaar omdat elk in een andere box valt. Indirect wel, omdat de belasting die je betaald over je som geld in mindering wordt gebracht op hetgeen je ivm je hypotheekrenteaftrek terug zou krijgen.

Toegevoegd na 2 dagen:
Aan he einde van je aangifte als alle boxen bij elkaar worden genomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De besparing aan inkomstenbelasting door aftrek kosten financiering eigen woning wordt door te betalen belasting over box 3 in het geheel NIET beinvloed of aangetast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
DIRECT heeft het geen invloed. Of je nu 20 euro spaargeld of 200.000, het verandert inderdaad niets aan de hoogte van je hypotheekaftrek. Maar INDIRECT dus alle boxen bij elkaar, maakt het wel uit of je over spaargeld moet betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Diana, de vraag gaat niet of over meer of minder belasting terugkrijgen of belasting over spaargeld maar over belastingbesparing door hypotheekrenteaftrek