omdat er al genoeg loonbelasting is ingeouden
een jaar geleden
Een aanslag krijg je nadat je aangifte hebt gedaan. Als je niet uitgenodigd bent aangifte te doen, krijg je ook geen aanslag.

Heb je op 1 juli van het jaar na het belastingjaar nog geen uitnodiging ontvangen terwijl je weet dat je minstens eur 49 belasting moet betalen dan moet je toch aangifte doen. Als je in zo'n geval níet voor 14 juli aangifte doet of de Belastingdienst om een aangiftebiljet vraagt, kunt je een boete krijgen.

Als iemand met een uitkering alleen die ene uitkering heeft en verder niets dan zal de loonheffing die ingehouden wordt op die uitkering meteen het totaalbedrag zijn dat aan belasting en premies moet worden betaald en hoeft er verder geen belasting meer te worden betaald.

Maar als zo iemand bijvoorbeeld aftrekbare zorgkosten heeft gehad boven de drempel is het verstandig om aangifte te doen, ook al is zo iemand niet uitgenodogd. De kans is groot dat zo iemand nog belasting terugkrijgt omdat het belastbare inkomen lager is geworden door die zorgkosten.
Computoon
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Kortom, de meeste mensen met een uitkering krijgen geen aanslag - ze hebben al betaald.