Ik heb gespaard voor mijn zoon. Nu wordt hij 18. Moet hij schenkbelasting betalen?

Ik heb als ouder jarenlang gespaard voor mijn zoon. Nu wordt hij 18 jaar en mag hij het hebben. Het gaat om een bedrag van 10.000 euro. Moet hij nu schenkbelasting betalen?
Het geld is al die tijd gestort op mijn eigen spaarrekening, niet op die van mijn zoon.

2 jaar geleden
2.2K
TurfGraver
2 jaar geleden
Nee dat hoeft niet. Tenzij....
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/schenken/content/ik-krijg-een-schenking-betaal-ik-schenkbelasting
erotisi
2 jaar geleden
Hoe heb je dat bij elkaar gespaard? Op een bankrekening? ten name van wie?
TurfGraver
2 jaar geleden
Goede vraag erotisi, ik ben er vanuit gegaan (wellicht dom) dat dit een eenmalig schenking uit eigen vermogen is.
stuffie
2 jaar geleden
Ik heb het zelf gespaard op mijn eigen spaarrekening, niet op een spaarrekening van mijn kind. Zo te lezen was dat niet zo slim.
teusvh
2 jaar geleden
Nog een suggestie dan, voor het geval je 't allemaal niet vertrouwt.
Schenk de helft dit jaar, en de rest in 2023.
Dan val je zéker binnen de vrijstelling van schenkingsrecht.
stuffie
2 jaar geleden
Top, ik weet denk ik wel genoeg!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Dat laatste advies is het beste advies, @teusvh
Zo is het ook door de wet bedoeld.

Antwoorden (2)

Nee hoor. Je moet het zo zien: Dat geld heb je hem de afgelopen jaren in gedeelten geschonken, alleen mocht hij er nog niet zelf over beslissen. Er is een vrijstelling van schenkingrecht tot een bedrag van (in 2022) € 5.677. Als je het bedrag over een paar achterliggende jaren verdeelt blijf je daar dik onder. Hoef je ook niet te melden aan de belastingdienst.
2 jaar geleden
TurfGraver
2 jaar geleden
Maar het was dus niet in de afgelopen jaren geschonken. ;)
teusvh
2 jaar geleden
Tuurlijk was dat wel geschonken, alleen werd het door de ouders beheerd tot de zoon 18 werd.
Je kúnt het ook anders zien natuurlijk, maar dan moet je schenkingsrecht betalen.
Kies maar.
TurfGraver
2 jaar geleden
Tis maar hoe de belastingdienst het ziet. :)
teusvh
2 jaar geleden
Hoef je ze helemaal niet te vertellen.
TurfGraver
2 jaar geleden
Klopt. Maar dat maakt het nog niet legaal.
teusvh
2 jaar geleden
Nee, zo bedoel ik het niet. Als je oprecht van mening bent dat je niks hoeft te betalen, hoef je ook niks op te geven.
NB: belastingrecht is a-moreel recht. Er bestaat niet zoiets als een plicht om zoveel mogelijk belasting te betalen. Je mag de regels altijd uitleggen in je voordeel, zolang je ze maar niet echt bruskeert natuurlijk.
erotisi
2 jaar geleden
Om hiervan gebruik te mogen maken, moet de spaarrekening wel op naam van het kind staan.
TurfGraver
2 jaar geleden
@teusvh, daar denken ze bij bijvoorbeeld zwartwerken en btw toch anders over.
teusvh
2 jaar geleden
"niet bruskeert"
TurfGraver
2 jaar geleden
Nou dan, kunnen ze dit:
Uw ouders mogen u 1 keer in uw leven een hoger bedrag belastingvrij schenken
In 2022 is dat € 27.231 (€ 26.881 in 2021).
Wel zijn er wat mitsen en maren, namelijk:...
Ook van de site halen.
stuffie
2 jaar geleden
Dat zou betekenen dat ik mijn zoon 18 keer het vrijgestelde bedrag zou mogen schenken zonder dat hij daar schenkbelasting over hoeft te betalen. 18 jaar lang 5600 euro sparen. Dat is ongeveer 100.000 euro. Ik kan me dat niet echt voorstellen. Bovendien: ik kan mijn kind onder de 18 toch helemaal niks schenken? Alles wat ik schenk, schenk ik aan mezelf, omdat hij minderjarig is.
TurfGraver
2 jaar geleden
Spaarrekening op naam van kind?
(En ja, wat jij als ouder daarop stort is een schenking)
TurfGraver
2 jaar geleden
BTW "Alles wat ik schenk, schenk ik aan mezelf, omdat hij minderjarig is."
Nee
Ouders met gezag voeren slechts het beheer over spaargeld op naam van minderjarige kinderen. Onder beheren wordt verstaan dat je het vermogen van de kinderen zo lang mogelijk in stand laat, totdat deze meerderjarig zijn. De wet (art.1:253j BW) bepaalt dat ouders dit zo goed mogelijk moeten doen.
Ja, hij moet schenkbelasting betalen. Je kunt dus beter dit jaar € 5000,- schenken en volgend jaar de andere helft.
Ouders mogen wel één keer een hoger bedrag belastingvrij schenken. In 2022 is dat € 27.231.
Wel zijn er wat mitsen en maren, namelijk:
• De leeftijd van het kind ligt tussen de 18 en 40 jaar. Zie verder:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/schenken/content/ik-krijg-een-schenking-betaal-ik-schenkbelasting
Het lijkt me handiger dit pas te doen als je eens een veel hoger bedrag dan € 10.000,- wilt schenken.
SimonV