Is er bij handel in tweedehands spullen BTW verschuldigd?

Stel een particulier verkoopt aan een antiquair of kringloopwinkel een oud schilderij. Hierover zal denk ik geen BTW worden berekend. Maar stel de antiquair of winkel verkoopt de spullen door aan een particulier andere kringloopwinkel of antiquair is er dan wel BTW verschuldigd/ over berekend?

6 maanden geleden
TurfGraver
6 maanden geleden
Een ondernemer kan btw op basis van marge regeling berekenen.

Antwoorden (1)

Hiervoor is de zgn marge regeling bedacht.
Een handelaar betaalt dan alleen btw over het verschil tussen aankoop- en verkoopprijs.
Toegevoegd op 26 oktober 2023 19:45: tekst
6 maanden geleden
erotisi
6 maanden geleden
Dus als antiquair een schilderij koopt van particulier voor 1000 euro en hij wil 200 euro winst hebben is de verkoopprijs 1240 euro die klant moet betalen. Dat zou ook zo zijn als antiquair het verkoopt aan kringloopwinkel?!
Ikhebgeenidee
6 maanden geleden
Een kringloopwinkel koopt, voor zover ik weet, niet wat in, maar krijgt de voorraad van met name particulieren die de voor hen overbodige spullen kwijt willen.
En de dingen die ik te koop zie in de kringloop kosten meestal hooguit een paar euro. Ik geloof niet dat een kringloopwinkel een schilderij zou kopen van een antiquariaat voor zo'n bedrag. Ook omdat de kringloopwinkel er nog winst op moet maken.
tinus1969
6 maanden geleden
@ikhebgeenidee, maar t principe klopt. Een beter voorbeeld zou een autohandelaar zijn.