Noemde men vroeger de overdraagbare belastingvrije voet. Zo ongeveer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is belastingvoordeel voor niet-werkende gehuwde vrouwen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De aanrechtsubsidie of hoe ie maar ineens heten mag,is gewoon de algemene heffingskorting die iedere belastingplichtige Nederlander af mag trekken, of indien er geen inkomen is, krijgt uitbetaald. Ook aan personen boven de 65.Dit alles als vervanging van de belastingvrije voet die vroeger mocht worden overgeheveld naar de werkende partner, als 1 partner niet werkte. Van een aanrechtsubsidie an sich is dus geen sprake. Tenzij we vinden dat de 65plussers die deze belastingkorting ook krijgen, ook aan het werk motten !! De algemene heffingskorting is helemaal geen beletsel om te gaan werken, je mag 'm gewoon houden als je een baan vindt, alleen wordt ie dan via de werkgever verrekend.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het aanrechtsubsidie is bijdrage die de niet-werkende wederhelft van de kostwinner krijgt. Dit is een bijdrage die tegemoet komt aan vrouwen (in de meeste gevallen), die er voor kiezen om voor het huishouden/de kinderen te zorgen i.p.v. te gaan werken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vóór 2009 was er een regeling (ook wel "aanrechtsubsidie" genoemd) waarbij ook uitbetaling kon plaatsvinden op basis van de algemene heffingskorting. Voor minstverdieners geboren na 1971 wordt deze regeling in de loop van 15 jaar, vanaf 2009, geleidelijk afgeschaft ("versobering uitbetaling algemene heffingskorting", met 6 2/3 procentpunt per jaar). In 2009 wordt voor deze betrokkenen voor de bepaling van een negatieve belastingaanslag de algemene heffingskorting van € 2007 dan ook nog slechts voor € 1873 meegerekend.[1] Hierdoor is er bij gaan werken een toename van de heffingskorting die niet slechts bestaat uit de arbeidskorting, maar ook uit een aanvulling tot het volle bedrag van de algemene heffingskorting. Dit beoogt de nietverdienende partner te stimuleren om te gaan werken.