Is de btw van een laptop aftrekbaar voor een freelancer?

Ik werk als freelancer en vroeg me af of de btw van bij voorbeeld een MacBook aftrekbaar is. Ook vroeg ik me af of bijvoorbeeld de btw op sport of zanglessen ook aftrekbaar is

Ik ben freelancer en doe klussen zoals administratie en financiële , programmeer klussen

Alvast bedankt

2 jaar geleden
1.2K
TurfGraver
2 jaar geleden
Laptop zou kunnen als je deze voor je werk nodig hebt.
Sport en zangles lijkt ne sterk dat die nodig zijn.

Antwoorden (2)

Als freelancer of zzp-er kun je de btw verrekenen met je btw aangifte de laptop kan je in op je balans zetten en op afschrijven of als het bedrag niet te hoog is in een keer in de kosten dat is danmax450 euro
ronron1212
2 jaar geleden
Anna95
2 jaar geleden
Maximum 450 is dat de waarde van de laptop of de totale btw waarde ? Bedankt
Inekez1
2 jaar geleden
Lekker duidelijke zin zo...
Afschrijven van een laptop met een waarde van meer dan 450 euro doe je in principe in 5 jaar. Maak je als zzp-er gebruik van de startersaftrek, dan mag je ook willekeurig afschrijven, waardoor je ervoor kunt kiezen om de hele laptop in 1 jaar af te schrijven. Je schrijft af over de waarde exclusief btw. De betaalde btw kun je wel in 1 keer terugvragen in het jaar van aankoop, ook als je geen gebruik maakt van willekeurig afschrijven.
ronron1212
2 jaar geleden
De max waarde van de laptop die je in zijn geheel als kosten kunt boeken dat is ex btw want dat zijn geen kosten maar een verrekening post. Hogere prijs van de laptop dan moet je jaarlijks afschrijven @Anna95
ronron1212
2 jaar geleden
@Inekez1 voor een zakelijke gebruiker is een prijs van iets altijd ex btw. Btw is geen kosten post maar een verrekenpost. De regel van afschrijven geldt voor iedereen ook voor een freelancer.
Inekez1
2 jaar geleden
@ronron, dat weet ik wel. Maar uit jouw antwoord was dat voor Anna95 onmogelijk af te leiden, vandaar dat ik het even toelichtte. Voor startende ondernemers is willekeurig afschrijven mogelijk, onder bepaalde voorwaarden. De regel van afschrijven zoals jij die hier omschrijft gaat dan niet op.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/afschrijving/willekeurige_afschrijving/startende_ondernemer
ronron1212
2 jaar geleden
Ik weet niet wat je nu wil zeggen met die link maar afschrijven is afschrijven of een wettelijke grond om in eens de kosten te nemen.
Alleen btw over goederen of diensten die je zakelijk gebruikt, is aftrekbaar als je aan de voorwaarden voldoet om überhaupt btw te verrekenen. Gebruik je de laptop deels privé, dan is slechts een gedeelte van de btw aftrekbaar. Maak je gebruik van de kleine ondernemers regeling (KOR) dan kun je helemaal geen btw verrekenen of terugvragen. De btw op privé uitgaven, waaronder dus ook zangles en sport, zijn dus niet aftrekbaar en zul je ook als ondernemer gewoon moeten betalen.
Toegevoegd op 03 november 2021 16:58: bron
2 jaar geleden
Anna95
2 jaar geleden
Bedankt ! :)