Stichting A huurt ruimte bij Stichting B. Is stichting B verplicht daarbij BTW in rekening te brengen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ja, een stichting is verplicht BTW inrekening te brengen, behalve als Stichting A aan kan tonen aan stichting B, dat ze vrij gesteld zijn van BTW.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ook is er vrijstelling van BTW als de activiteiten binnen de sectoren blijft welke vrijgesteld is van BTW. Dus beide stichtingen zijn vrijgesteld van BTW en zitten in dezelfde sector. Of beide zitten in sectoren die vrijgesteld zijn van BTW. Bijvoorbeeld een stichting met kerkelijke achtergrond is vrijgesteld van BTW en verhuurd aan een stichting voor jeugdwerk voor het doel van jeugdactiviteiten. De ruimte blijft in de doelstellingen van beide stichtingen en daarom is de huur vrijgesteld.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is onjuist. Als Stichting A is "vrijgesteld" hoeft ze zelf geen BTW in rekening te brengen, maar dat wil niet zeggen dat ze geen BTW hoeft te betalen! Of er BTW in rekening moet worden gebracht is hier alleen afhankelijk van stichting B, niet van stichting A.

Andere antwoorden (2)

Dat hangt er vanaf. Als stichting A al BTW plichtig is, dan ja. Als dat nog niet zo is, moet worden bezien of stichting A door de verhuur alsnog als ondernemer kan worden gezien, niet onder de vrijstellingen valt en daarom BTW plichtig zou kunnen zijn voor de verhuur activiteit. Het vereist een goede analyse van de situatie en interpretatie van de belastingregels door een fiscalist. Mogelijk is het verstandig om het advies van de fiscalist ter beoordeling schriftelijk aan de inspecteur voor te leggen, zodat stichting A achteraf niet met een naheffing en eventuele boete wordt geconfronteerd.

Toegevoegd na 1 uur:
Edit: ik bedoel overal Stichting B ipv A, foutje.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mij lijkt het niet zo dat altijd een fiscalist er een advies over hoeft te geven. Direct de vraag stellen aan de belastingdienst is meestal ook voldoende. Vooral als er twijfel is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je de vraag aan de inspecteur op dezelfde manier stelt als hierboven, zonder verdere informatie of een onderbouwd voorstel, dan krijg je geen bruikbaar antwoord. Daarom is het inschakelen van een deskundige hier sterk aan te raden.
Een BTW aspect kan er alleen zijn als Stichting A ondernemer is voor de omzetbelasting. Verhuur van een onroerende zaak is in principe vrijgesteld van BTW volgens art. 11 van de OB wet, tenzij er sprake van een nieuw pand dat binnen twee jaar na ingebruikname wordt verhuurd. Verder is er een mogelijkheid te kiezen voor belaste huur. Belast verhuren mede afhankelijk van de status van de huurder ( is dat een ondernemer die belaste prestaties verricht, voor meer dan 90%? of niet )
Een eenvoudig antwoord is niet te geven op de vraag, omdat veel aspecten meespelen om die vraag te kunnen beantwoorden.
Mijn advies is, ga met de relevante gegevens gewoon naar het belastingkantoor of een advieskantoor en laat u terdege voorlichten, want e.e.e kan ook gevolgen hebben voor eventueel geclaimde voorbelasting bij aanschaf van een ( nieuw) pand, en dat kan flink in de papieren lopen.