Wie is de erfgenaam van mijn privévermogen en hoe zit dat met de erfbelasting?

Wij zijn in 2013 getrouwd en hebben geen kinderen. We hebben allebei wat geld ge-erft van onze ouders. In hun testament hebben ze een privéclausule opgenomen. Hierdoor is dit dus privé-geld. Hoe zit dat als een van twee komt te overlijden? Naar wie gaat dat privé-geld dan? Moet daar dan extra erfbelasting over betaald worden?
(getrouwd in gemeenschap van goederen)

4 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Als er geen testament is opgemaakt gaat dat prive geld bij overlijden naar de langslevende. Immers niet alleen bestaat de nalatenschap van de erflater uit de helft van de gemeenschap maar ook uit zijn prive vermogen waaronder dus de erfenissen van ouders. Over de gelden van die erfenis moet weer erfbelasting betaald worden omdat dat gewoon hoort bij het vermogen van de erfgenaam. Maar dat is geen extra percentage of zoiets.
4 jaar geleden
Je echtgenoten is de persoon die van jouw erft. van dit erfdeel als het gaan om getrouwd, Geregistreerd partner of Samenwonend partner is € 650.913 vrijgesteld van erfbelasting. Is de erfenis hoger zal over het meerdere deel erfbelasting moeten worden betaald.
ronron1212