Als ik dit jaar een erfenis ontvang en dit geld hetzelfde jaar weer uitgeef moet er dan over de erfenis vermogensredementsheffing betaal worden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Nee. Voor de vermogensrendementheffing is de stand op 01/01 van een jaar bepalend.

Overigens is de kans groot dat je bij een erfenis al een flinke donatie aan de schatkist hebt gedaan in de vorm van erfbelasting.

Toegevoegd na 8 uur:
En, n.a.v. het antwoord hieronder:

Als de erfenis al bestond op 01-01-16 maar nog niet verdeeld was ("onverdeelde boedel") dan moet deze wel worden aangegeven. Ik ben bij mijn antwoord echter uitgegaan van de erfenis van iemand die in 2016 overlijdt.Zou die erfenis op 01-01-17 nog steeds niet tot uitkering zijn gekomen, dan geldt onderstaand antwoord ook. Is de erfenis in 2016 uitgekeerd (inclusief verkoop van een huis bijv.) en uitgegeven, dan "doet hij niks meer""voor 01-01-17.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
01/01 van het volgend jaar dus als het geld dan op is hoef je geen vermogensbelasting te betalen
ronron1212
8 jaar geleden
Als het dus na 1/1/2016 heb gekregen.
Computoon
8 jaar geleden
Inderdaad. Begin 2017 moet aangifte inkomstenbelasting worden gedaan over 2016.
Als het recht op de erfenis in de loop van 2016 is ontstaan, doet dit niets voor de vermogensrendementheffing over 2016.
En als de in 2016 ontvangen erfenis ook dit jaar is uitgegeven, telt die ook niet mee voor de vermogensrendementheffing van 2017.
paulus811
8 jaar geleden
Het ligt er nog wel aan wat je voor het bedrag van de erfenis koopt. Is dat bijvoorbeeld een vakantiehuis, dan moet je deze alsnog aangeven met de periode waar vanaf het huis in gebruik is genomen.
Als de erflater is overleden voor 1 januari 2016 en de uitkeringen van het erfdeel incl. eventuele levering van een woning geschieden na 31-12-2015 dan is er sprake van een onverdeelde boedel op het moment van de jaarwisseling 2015/2016.
Een eventuele vordering inkomstenbelasting van de overledene (bijv. over het sterfjaar), is een bezit en vordering in box 3 van de erfgenaam.
Het aandeel in het saldo van bankrekeningen moet worden aangegeven bij "bankrekening". Hypotheekschuld onder schulden, evenals inkomstenbelastingschuld (F-biljet) en de erfbelasting, ook als er nog geen aanslagen zijn.