Geld lenen aan vriendin om hypotheekschuld af te lossen.

Mijn vriendin komt bij mij inwonen, nu gaat zij dus haar huis verkopen. Waarschijnlijk gaat haar huis niet voldoende opbrengen om de hypotheek die zij een paar jaar geleden heeft afgesloten terug te betalen. Het verschil zal zij dus aan de bank moeten betalen. Dit geld (waarschijnlijk tussen de 5 en 10.000 euro) wil ik haar schenken of lenen, hoe is dit belasting technisch het beste te regelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

Vroeger had je nog de "Tante Agaath Regeling", maar gold (voor zover ik weet) enkel voor ondernemers.

Het beste laat je de lening vastleggen in een notariele acte. Zo kan je zelf in overleg de regels bepalen en zorgen dat er geen misverstanden komen ivm het terug te betalen bedrag.

Het bedrag zou je aan de belastingdienst dan op moeten geven als een geschenk.

Hier vind je alle info van de belasting over schenkingen. Je kunt tot een bepaald bedrag nog wel belastingvrij schenken.

Hopelijk heb je wat aan dit antwoord. Succes!

http://www.belastingtips.nl/fiscaaladvies_dossier/estate_planning_tips/schenken_belastingvrij/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er van uitgaand dat jullie verkering hebben en met elkaar verder willen: Is trouwen een optie? Dan kun je gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor haar schuld en hoef je geen constructies te verzinnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
M.i. geen goed advies. Het huwelijk is een te ernstige zaak om het louter als een kwestie van liefde te beschouwen.
Trouw dus nooit zonder huwelijkse voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trouwen? Waarom zo drastisch? Een geregistreerd partnerschap zou voldoende zijn, áls je dat al zou willen.
Wees gerust, je hoeft niet te trouwen. Als je voor 1 juli dit jaar gaat samenwonen kun je elkaar laten aanmerken als elkaars fiscale partner. Je inkomen, aftrekposten, vermogen (en dus ook schulden) enz wordt dan als gezamelijk gezien. Uit jullie gezamelijke vermogen kunnen jullie dan de gezamelijke schuld betalen. Dit is geen schenking en er hoeft ook geen schenkingsrecht (belasting) over betaald te worden.
Lees wel vooraf even de informatie door via de hieronder vermelde link. Fiscaal partner zijn heeft ook gevolgen waar je misschien niet op zit te wachten.

Als je dus (nog) niet wil kiezen voor fiscaal partnerschap dan zou je er voor kunnen kiezen om er een lening van te maken. Je leent je vriendin het bedrag. Stelt een korte leenovereenkomst op waarin je zet wat je afspreekt over rente (kan ook 0% zijn) en terugbetalingstermijnen en dergelijke. Op het moment dat de 'verkering' serieus wordt dan gaan jullie alsnog je vermogen samen tellen voor de belastingdienst en dan streep je haar schuld weg tegen jouw vordering en klaar is klara!

Toegevoegd na 40 seconden:
Voor de duidelijkheid: in beide gevallen hoef je er dus geen belasting over te betalen, en je vriendin ook niet

Toegevoegd na 1 uur:
Nav de reactie de aanvullende eisen voor fiscaal partnerschap even opgezocht (het hele verhaal: zie de 2e link):

•U hebt samen een notarieel samenlevingscontract. U moet dan allebei meerderjarig zijn.
•U hebt samen een kind.
•U of uw partner heeft een kind en de ander heeft dit kind erkend.
•U staat als partners geregistreerd bij een pensioenfonds.
•U bent allebei eigenaar van de woning die uw hoofdverblijf is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot 1 januari 2011 kon je door enkel samenwonen kiezen om elkaars fiscale parner worden. Nu niet meer.
Daar is meer voor nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, dan maar de 2e optie ;) Maar zal het antwoord aanvullen.
Neem geen overijlde stappen.
Je hoeft haar niet te "kopen".
Informeer eerst onder welke voorwaarden (rente, aflossing, zekerheid) het bedrag schuldig gebleven kan worden aan de bank.
Bij voorbeeld door het in 5 jaar af te lossen.
Je vriendin is zelf haar schuld aangegaan en moet hem in principe zelf afbetalen.
Als je elk jaar haar € 2000 schenkt, betaal je geen schenkbelasting. (maximum vrijstelling is € 2.012)
Je hebt dan de tijd en daardoor beter zicht op de bestendigheid van de relatie.
Ga om fiscaal partner te worden dit jaar naar de notaris voor een samenlevingscontract met wederzijdse zorgverplichting.
Het huwelijk is een te ernstige zaak om het louter als een kwestie van liefde te beschouwen.
Trouw nooit zonder huwelijkse voorwaarden.

Toegevoegd na 46 minuten:
Voorwaarden voor fiscaal partnerschap in NL m.i.v. 2011:
- Of u bent getrouwd
- Of u bent geregistreerd partner
- Of u staat beiden op hetzelfde adres in de GBA ingeschreven én u hebt samen een notarieel samenlevingscontract én u moet allebei meerderjarig zijn.
- Of u staat beiden op hetzelfde adres in de GBA ingeschreven én u voldoet aan één van de volgende voorwaarden:
o u hebt samen een kind of
o één van u heeft een kind van de ander erkend of
o u bent bij het pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners of
o u bent alle twee eigenaar van uw woning die uw hoofdverblijf is.