Kan het voorfinancieren (door de werkgever) van te declareren zaken fiscale gevolgen hebben?

Voor mijn werk bestel ik regelmatig spullen voor de organisatie ,dat kan behoorlijk in de papieren lopen. Mijn werkgever wil voortaan het bedrag vooraf op mijn privé rekening storten zo dat ik daar de bestelling meekan betalen . Voorheen deed ik de declaratie achteraf . Nu ben ik bang dat de belastingdienst hier vragen over gaat stellen en dit als inkomsten gaat zien.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.5K
ronron1212
3 jaar geleden
Waarom kan jouw werkgever niet zelf de rekening betalen?
paulus811
3 jaar geleden
eens met ronron1212. Het is raar om grote bestellingen te doen en de rekening voor te schieten. De factuur moet ook op naam van de organisatie staan om de btw terug te kunnen vorderen en ik zou dan ook de factuur via de crediteurenadministratie laten lopen. Als organisatie zou ik dit ook niet willen, als jij niet betaalt krijgt het bedrijf gezeur.

Antwoorden (2)

Nee, alhoewel je natuurlijk wel alles netjes moet administreren.
Je werkgever mag declaraties en datgene wat hij vooruit aan jou betaalt nooit als loon opgeven. Er is een hele strikte scheiding tussen loon en onkostenvergoeding.
3 jaar geleden
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Ik denk dat je in ieder geval wel op moet passen dat er niet op 1 januari / 31 december een (groot) bedrag op je bankrekening staat wat niet van jou is. Want dan zou de Belastingdienst wel eens moeilijk kunnen gaan doen. Maar korte tijd voorschieten, en dan goed overzichtelijk declareren: lijkt me geen enkel probleem!
Vreemde zaak. Wat nodig is voor het bedrijf dient de werkgever zelf aan te schaffen, op zijn naam te laten factureren (anders ontstaan ook problemen met de btw) en van zijn rekening te betalen. Daar moet geen werknemer tussengeschoven worden.

Declaraties zijn voor kosten die de werknemer zelf heeft gemaakt maar wel voor het bedrijf en daarom vergoed mogen worden.
Computoon
3 jaar geleden
TurfGraver
3 jaar geleden
"Wat nodig is voor het bedrijf dient de werkgever zelf aan te schaffen..... Daar moet geen werknemer tussengeschoven worden." "Declaraties zijn voor kosten die de werknemer zelf heeft gemaakt maar wel voor het bedrijf en daarom vergoed mogen worden."
Hmmmm.
HannekeJanssen
3 jaar geleden
@Computoon: dat klopt niet. Soms kan iets niet worden gefactureerd, maar moet het bijv. meteen met Ideal worden betaald. Of er moet een aankoop in een winkel worden gedaan. Zeker in een kleiner bedrijf gebeurt het dan geregeld dat je zulke aankopen gewoon doet en declareert, of "even" voorschiet en z.s.m. terugbetaald krijgt. Ik heb meestal zo gewerkt, alleen in een écht grote organisatie waar ik werkte moest je benodigdheden aanvragen, en dan werd het voor je besteld, hoefde je zelf geen geld voor te schieten (maar moest je wél weer lang wachten tot je kreeg wat je nodig had...)