Onderverhuur, moet je dat opgeven bij de belasting, en hoe werkt dat?

Ik kan een opslagloods / garage huren en ik zou een gedeelte willen onderverhuren. Ik ben een particulier en is puur hobbymatig.
Moet je dit opgeven bij de belastingdienst? Hoe werkt dat precies?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.8K
jodyenboyke
4 jaar geleden
Kijk eerst eens naar je huurcontract of dit uberhaupt wel mag en ook naar de polisvoorwaarden van eventuele benodigde opstalverzekeringen etc.

Antwoorden (1)

Onderverhuur is toegestaan, tenzij de huurder kan weten dat de verhuurder hiertegen redelijke bezwaren heeft.
Tenzij er in de huurovereenkomst dus niks anders is bepaald, is de huurder bevoegd om het gehuurde in zijn geheel of gedeeltelijk te onderverhuren (art. 7:221 BW).

Belastingdienst
Als u (een deel van) uw huurwoning tijdelijk verhuurt, heeft dat meestal geen gevolgen voor uw aangifte inkomstenbelasting. U moet dan wel een normale huur ontvangen voor de woning die u onderverhuurt, of het deel dat u onderverhuurt. Een normale huur is een bedrag waarin, naast de huur, een vergoeding zit voor bijvoorbeeld energieverbruik.
Er kan sprake zijn van meer dan alleen tijdelijke verhuur als u ook diensten aanbiedt die samenhangen met de verhuur. Of dat zo is, hangt af van de hoeveelheid arbeid die u verricht en of u door deze arbeid een hogere opbrengst kunt verwachten. Er kan ook sprake zijn van winst uit onderneming.

In jouw geval hoef je de huurinkomsten dus niet op te geven aan de belastingdienst.
SimonV