Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je beter in loondienst gaan of als free lancer werken mbt de belastingdienst?

Als ik naast mijn baan een dag erbij wilt werken, wat is dan gunstger met de belastingdienst? En dan heb ik het voornamelijk over de toeslagen en teruggaven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
741

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een beetje freelancer houdt met z'n tarief rekening met de belasting... Dus maakt het voor de inkomsten niet uit of je een goed salaris krijgt, of een freelance-inkomen.

Wel ben je als freelancer veel meer tijd kwijt aan administratie, want je bent plots eigen baas. Dat heeft ook voordelen (al was het maar de makro-pas), maar duidelijk ook nadelen (meer administratie en registratie bij KvK enzo).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Freelancer. Je betaalt hetzelfde tarief aan inkomstenbelasting/loonbelasting als wanneer je in loondienst bent, alleen heb je als freelancer aftrekposten en onder voorwaarden ook andere fiscale voordelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om gunstig uit te komen ivm de belasting, zou je 1200 uren per jaar als zzp er moeten draaien. Zelfstandige zonder personeel. Voor een dag per week zal het neerkomen op inkomsten uit overige werkzaamheden, en dan moet je ong. 1/3 opzij zetten.
Maar toch, als het naast een andere baan is, zou ik toch altijd voor zelfstandig werken kiezen, is minder stressvol.
Je kunt zelf je werktijden bepalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding