Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zit het met wegenbelasting en verzekering bij een 50/50-deal?

Ik ben van plan om een auto aan te schaffen via een 50/50-deal. Ik betaal nu de helft en betaal het restant over een termijn van 36 termijnen met 0% rente. Nu is het zo dat het juridisch eigendom pas overgaat na betaling van de laatste termijn. Hoe zit dat dan met de wegenbelasting en de verzekering? Is het eigendom niet vereist om die te moeten betalen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Vanaf het moment dat de auto overgedragen wordt door de verkopende partij aan jouw, ben je misschien dan niet volledig eigenaar, maar wel volledig belastingplichtig en verzekeringsplichtig.
(Lees meer...)
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedoel je dus dat juridisch gezien zowel ik als de garage eigenaar zijn en economisch gezien ik volledig? Bedankt!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Bosnabest: nee, zoals jij dat zegt, is dat niet zo.
Je gaat een lening aan, je wordt als klant gelijk juridisch eigendom. Zou anders zijn als je de auto least.
Fiscaal en economisch is de auto 100% jouw eigendom, waardoor het kenteken op jouw naam komt en jij verantwoordelijk bent voor de verzekering en wegenbelasting. Dat zou ook in de voorwaarden van de deal moeten staan. In feite koop je de auto met een lening voor 50% van het aankoopbedrag, met de auto als onderpand.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
paulus811
6 jaar geleden
Als het een gewone lening zou zijn, gaat het juridisch eigendom direct over bij de overdracht van de auto. Kennelijk zit die 50/50 deal toch net iets anders in elkaar als de vragensteller het bij het juiste eind heeft.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zoiets heb ik ook eens gedaan, 50/50 deal. Je moet gewoon de volledige wegenbelasting betalen: kenteken staat per een bepaalde datum op je naam.
De financieringsconstructie staat los van de motorrijtuigenbelasting. Degene op wiens naam het kenteken van de auto staat, is verantwoordelijk voor de betaling.

De verzekering moet op naam staan van de "vaste" of "regelmatige" bestuurder van de auto. Los van wie de betaling doet aan de verzekeringsmaatschappij.
(Lees meer...)
Computoon
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding