Ik heb mijn zorgtoeslag allang stopgezet via de belastingdiesnt maar krijg het toch, wat doen?

Had de wijziging doorgegeven via Mijn toeslagen, maar nu hebben ze toch voor de maand Oktober zorgtoeslag gestort, moet ik die zelf terug storten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

U heeft via mijntoeslagen.nl de zorgtoeslag stopgezet. Maar de toeslag die nu per 20 september op uw rekening is gestort is begin vorige maand al 'klaargezet' en wordt door uw stopzetting niet geannuleerd.

Het enig juiste advies is dus: u hoeft niets te doen. Volgende maand zult u geen zorgtoeslag meer krijgen. U kunt eventueel de belastingtelefoon bellen om te checken of u de zorgtoeslag volgende maand inderdaad niet meer krijgt.

Van belang voor terugbetalen is hoe u de zorgtoeslag heeft stopgezet. M.i.v. 1 januari 2012, dus met terugwerkende kracht (9 maanden terugbetalen) of per 1 september 2012 (1 maand terugbetalen en volgend jaar de rest) of door het toetsingsinkomen boven het maximum te stellen (volgend jaar terugbetalen).

Dit laatste is aan te bevelen omdat u dan voor 2012 in het systeem blijft terwijl de zorgtoeslag wel stopt. Als het inkomen 2012 toch onder de maximumgrens uit zou komen krijgt u alsnog het rechthebbende bedrag uitgekeerd. Bij stopzetting is dat niet het geval. Er volgt geen teruggave, tenzij de moeizame weg van bezwaarschrift wordt bewandeld.

Hoe u de zorgtoeslag ook heeft stopgezet: er komt geen nieuwe beschikking zorgtoeslag 2013. Deze moet opnieuw worden aangevraagd als er opnieuw recht op zou ontstaan.
fisbel
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

brief schrijven, bellen, bijhouden wanneer je geschreven gebeld hebt/en met wie. Geld niet terugsturen want dan raakt de boel helemaal ind e war. Wel rekening mee houden dat je het geld terug moet sturen, dus niet opmaken.
Vrienden van mij hebben het ook meegemaakt, kostte heel wat tijd om het goed te krijgen
11 jaar geleden
zorgverzekering bellen waarvan jij de toeslag krijgt, meer kun je niet doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zorgtoeslag krijg je via de belastingdienst, niet via de zorgverzekeraar. -
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
huh?
Blijven terugbellen, elke keer als je het krijgt. En het geld apart zetten. Bij mij heeft het 'maar' twee jaar geduurd voordat ze het door hadden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de regels nog niet zijn veranderd wordt de wijziging binnen 6 weken verwerkt, dus zolang je nog geen beschikking hebt waar op staat dat het is gestopt, ontvang je het nog steeds.
Tip: zet de zorgtoeslag op een spaarrekening en als je het moet betalen haal je het er vanaf: heb je er toch nog een beetje profijt van.