Hoe weet je of je verstuurde brief is aangekomen bij de gemeente?

Nadat ik een bezwaarschrift digitaal had ingediend bij de gemeente, kreeg ik de brief met het verzoek schriftelijk uit te leggen waarom ik zo laat ben met het bezwaar indienen. Hiervoor kreeg ik drie weken de tijd.
Nu heb ik de brief gestuurd, al de dag nadat ik het verzoek kreeg om schriftelijk uitleg, maar hoe weet ik nu of die brief is aangekomen?

Met het digitale bezwaarschrift moest ik namelijk twee maanden wachten op een reactie. Ik neem aan dat mijn schriftelijke uitleg dezelfde tijd in beslag gaat nemen.

Ik zie het namelijk gebeuren dat ik na twee maanden erachteraan mail met het doodleuke antwoord dat ze nooit iets ontvangen hebben en dat ik dan officieel niets meer kan doen om eventueel verder te gaan met het bezwaar.
Ik vind het nogal vreemd dat dat namelijk per se schriftelijk opgestuurd moest worden en eventuele excuses als ''Mijn brief is nooit verstuurd'' niet als geldig worden beschouwd.

Is er iemand die toevallig weet of ik dit ergens terug kan vinden?
Alvast bedankt!

een jaar geleden
1.4K
tinus1969
een jaar geleden
Meestal krijg je een ontvangstbevestiging.

Antwoorden (1)

Het beste is om even te bellen, en gewoon de vraag stellen of de Gemeente je brief heeft ontvangen.

Als je de brief gewoon verstuurd hebt en niet per Aangetekende post, dan kan je niet bewijzen dat je 'm verstuurd hebt.

Wat ik wel vreemd vind, is dat je het bezwaarschrift wel digitaal mocht indienen, maar de toelichting niet.

Een andere manier om er zekerder van te zijn dat de brief aankomt bij de Gemeente, is om 'm te gaan brengen. Afgeven aan de balie, of aan de gevel in de brievenbus doen. Dan heb je nog steeds geen ontvangstbewijs, maar je brief kan ook niet meer kwijtraken bij Post-NL.
een jaar geleden