Ik heb inkomsten uit het PGB. Hoeveel belasting moet ik hiervoor afdragen aan het einde van het jaar?

Ik ben een studente en ik heb inkomsten uit het PGB. Ik verdien zo'n 100 euro per maand gemiddeld (ik verdien 15 euro per uur) en ik werk alle maanden, behalve juli en augustus. Ik verdien dus zo'n 1000 euro op jaarbasis. Ik heb het nu over het jaar 2014. Hoe veel belasting moet ik aan het einde van 2014 afdragen aan de belastingdienst voor deze inkomsten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
41K

Het beste antwoord

Het is een eenvoudige rekensom te bepalen hoeveel belasting u moet betalen. Dat is namelijk € 0. Tot € 6110 is belastingvrij door de heffingskortingen. Meestal moeten de inkomsten uit PGB bij overige inkomsten worden opgegeven als u de inkomsten bruto ontvangt. Maar omdat u spreekt over loonheffingskorting die u heeft laten toepassen is het mij niet duidelijk wat u daarmee bedoeld. De loonheffingskorting kan wel worden toegepast als bijvoorbeeld de SVB de loonadministratie doet. Die houdt dan ook de verschuldigde belasting in en u ontvangt het netto bedrag - zie antwoord Lies.

Van belang is verder of er over uw inkomen ZVW-premie is betaald. Als dat niet het geval is moet u toch aangifte doen, want u bent die ZVW-premie nog verschuldigd. De premie is 5,4% over € 1000 is € 54. U mag kosten zoals reiskosten (€0,19 km) aftrekken van de inkomsten. Met € 150 kosten bent u € 45 verschuldigd. T/m € 45 hoeft u niet te betalen, de aanslag wordt dan € 0.
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op de standaard zorgovereenkomsten die de SVB hanteert, kun je aangeven of de loonheffingskorting wel of niet moet worden toegepast. Vervolgens kun je bij een zorgverlener die je niet in volledige loondienst hebt (regeling dienstverlening aan huis) kiezen of je gebruik maakt van opting-in, waarbij de SVB dus de salarisadministratie doet. Eigenlijk had je dat dus niet in hoeven vullen wanneer een zorgverlener op hooguit 3 dagen werkt en je kiest er niet voor om de SVB de salarisadministratie te laten doen, maar ik denk dat ze het onhandig vonden om met twee verschillende overeenkomsten te werken. De belastingdienst geeft zelf trouwens heel tegenstrijdige informatie over hoe deze inkomsten opgegeven moeten worden. Ik krijg van mijn zorgverleners te horen dat de vooringevulde aangifte hun inkomsten al heeft ingevuld als salaris uit loondienst, maar dat het aangifteprogramma vervolgens zegt dat ze het moeten invullen als resultaat uit overige werkzaamheden. Volgens mij heeft dat te maken met de opting-in regeling, en zou je zonder opting-in wanneer je onder de regeling dienstverlening aan huis valt, het inderdaad als resultaat overige werkzaamheden moeten invullen. En bij volledige loondienst of opting-in gewoon als loon, kan dat kloppen, Fisbel? Of denken ze dat iedereen freelancer is klopt hun eigen informatie gewoon niet? De reiskosten kun je trouwens niet aftrekken bij PGB-werk tenzij je een freelance-overeenkomst hebt; bij werken via een arbeidsovereenkomst kan de budgethouder gewoon 19 cent per kilometer belastingvrij uitbetalen.
fisbel
9 jaar geleden
Bij een PGB waarbij de administratie is uitbesteed aan de SVB volgt een jaaropgave met loon, ingehouden loonheffing, arbeidskorting. Deze gegevens worden vermeld bij inkomens uit loondienst. Net als andere inkomsten uit loondienst. De Belastingdienst zet de Vooringevulde Gegevens ook op deze plaats. Als er over inkomen vanuit PGB nog geen loonbelasting is afgedragen, moeten deze inkomsten worden vermeld bij: overige inkomsten. Met de mogelijkheid kosten zoals reiskosten in mindering te brengen. Het programma heeft hier 2 hokjes: 1 hokje waarbij de opbrengsten uit overig werk kunnen worden aangegeven. En in het hokje eronder de aftrekbare kosten bij overig werk. Als hier niets wordt ingevuld geeft het programma een waarschuwing dat het vak moet worden ingevuld. Als er geen kosten zijn moet € 0 worden ingevuld. Als overige inkomsten worden ingevuld berekent het programma automatisch de te betalen ZVW-premie. Die premie is af te lezen in het overzicht van de aangifte en wordt vermeld als: te betalen inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet € ....
Hiervoor volgt een aparte aanslag.

Andere antwoorden (1)

Als dat je enige inkomsten zijn, betaal je daar vanwege de heffingskortingen geen belasting over. Als je ook andere inkomsten hebt, hangt het er helemaal van af wat voor inkomsten dat zijn en in welke schijf je bijvoorbeeld valt. Ook kunnen er aftrekposten zijn die heel specifiek zijn voor jouw situatie, dus wat dat betreft is er op basis van deze informatie geen zinnig woord over te zeggen.

Als je trouwens in loondienst bent, kun je er samen met de budgethouder voor kiezen om gebruik te maken van de salarisadministratie van de SVB (opting-in). De SVB regelt dan ook jouw zaken met de belastingdienst, zodat jij gewoon je netto inkomen krijgt en je niet zelf aan het eind van het jaar alles in één keer hoeft te betalen. Als dit je enige inkomsten zijn dan zal er geen verschil zitten tussen je bruto en netto verdiensten dus dan maakt het wat dat betreft weinig uit. Dan nog vind ik het als budgethouder een fijne optie, omdat de hele salarisadministratie ook door de SVB wordt gedaan. De budgethouder hoeft alleen de uren door te geven aan de SVB (en bij een vast maandloon hoeft dat nog niet eens) en de SVB voert de betalingen uit en stuurt elke maand een loonstrook in tweevoud naar de budgethouder: één voor de zorgverlener en één voor de budgethouder. Nu gaat volgend jaar sowieso alles veranderen in PGB-land dus het heeft misschien niet heel veel zin om je nu nog aan te melden voor de salarisadministratie voor de rest van dit jaar, maar het is wel goed om je opties te kennen. Aanmelden voor de salarisadministratie doe je door één formuliertje extra samen te ondertekenen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord! Ik heb de loonheffingskorting toegepast want dit zijn mijn enige inkomsten. Wat betreft mijn situatie, valt er niet heel veel te vermelden, ik krijg studiefinanciering van DUO, ik heb een lening bij DUO van 300 euro per maand en ik krijg zorgtoeslag van de belastingdienst. Ik heb geen idee wat voor informatie hiervoor belangrijk is....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Over studiefinanciering en toeslagen betaal je geen inkomstenbelasting. Dat betekent dat je feitelijk geen belasting betaalt over je inkomsten. Je bent uiteraard wel verplicht om het op te geven, maar vanwege de heffingskortingen betaal je voor een bedrag tot bijna 6000 euro per jaar (het exacte bedrag zou ik na moeten zoeken) geen inkomstenbelasting. Dat bedrag kan nog hoger zijn wanneer je specifieke aftrekposten hebt. Ik ga er dan vanuit dat je geen fiscaal partner hebt.