Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb inkomsten uit het PGB. Hoeveel belasting moet ik hiervoor afdragen aan het einde van het jaar?

Ik ben een studente en ik heb inkomsten uit het PGB. Ik verdien zo'n 100 euro per maand gemiddeld (ik verdien 15 euro per uur) en ik werk alle maanden, behalve juli en augustus. Ik verdien dus zo'n 1000 euro op jaarbasis. Ik heb het nu over het jaar 2014. Hoe veel belasting moet ik aan het einde van 2014 afdragen aan de belastingdienst voor deze inkomsten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
41K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het is een eenvoudige rekensom te bepalen hoeveel belasting u moet betalen. Dat is namelijk € 0. Tot € 6110 is belastingvrij door de heffingskortingen. Meestal moeten de inkomsten uit PGB bij overige inkomsten worden opgegeven als u de inkomsten bruto ontvangt. Maar omdat u spreekt over loonheffingskorting die u heeft laten toepassen is het mij niet duidelijk wat u daarmee bedoeld. De loonheffingskorting kan wel worden toegepast als bijvoorbeeld de SVB de loonadministratie doet. Die houdt dan ook de verschuldigde belasting in en u ontvangt het netto bedrag - zie antwoord Lies.

Van belang is verder of er over uw inkomen ZVW-premie is betaald. Als dat niet het geval is moet u toch aangifte doen, want u bent die ZVW-premie nog verschuldigd. De premie is 5,4% over € 1000 is € 54. U mag kosten zoals reiskosten (€0,19 km) aftrekken van de inkomsten. Met € 150 kosten bent u € 45 verschuldigd. T/m € 45 hoeft u niet te betalen, de aanslag wordt dan € 0.
(Lees meer...)
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden