Kan de belastingdienst een vrijspraak van boete terugdraaien?

Wij hebben een boete gehad voor te laat betalen van een rijtuigen belasting. Dit had zijn redenen, en daar is dus bezwaar op gemaakt.
Ik ontving al vrij snel een brief dat er begrip voor was en dat de boete terug werd gebracht naar nihil.
Dus vrijspraak van de boete.
Vandaag ontvingen we (4 weken na vrijspraak) en daar stond in ik handhaaf de boete.
Ik neem aan dat de eerste brief geldt en de tweede niet geldt?
Bij de eerste brief stond boven "kennisgeving" en bij de tweede "uitspraak".

9 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

De boete is terug gebracht naar nihil, je krijgt wel een boete, maar de boete is zeer laag.

Het feit van te laat betalen blijft.

Dus je dient een boete te betalen van 0 euro.
Dus geen vrijspraak, de boete van 0 euro wordt gehandhaafd.

Toegevoegd na 5 dagen:
Formeel kan de belastingdienst op zijn beslissing terug komen. Dus als de brief onduidelijk is over de hoogte van de boete, dan weer bezwaar maken. En dan over de onduidelijke taalgebruik.
Zet in het bezwaar je klachten en jou kant van het verhaal. Dat van vrijspraak, uitspraak, kennisgeving en bezwaar. Ga niet mee in onduidelijk manier van communiceren van de belastingdienst, maar wees zo helder mogelijk.

Ik zou niet zo veel postzegels besteden aan een zeer lage boete en deze gewoon betalen. Want ook het behandelen van bezwaren kost geld. Zowel aan de kant van de belastingdienst als aan de kant van de burger.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wanneer de belastingdienst meldt dat je boete nihil is dan is dit zo. Wanneer je het niet zeker weet dan kan je altijd contact opnemen met hun dienst.