Belasting ontwijking ?

Waarom als mensen van het koningshuis hun geld via allerlij constructies wegsluisen naar het buitenland,heet het dan belasting ontwijking? en levert dit verder geen probleem op,behalve dan dat er gezegd word dat het niet heel netjes is.En als laat ik zeggen de "gewone mens" dit zelfde doet heet het dan belasting ontduiking en hebben ze een groot probleem?,boetes inbeslagname ed ?.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tijdje terug nog in het nieuws geweest,zoals de buitelandse rekeningen van onder andere princess christina
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat was 'niet netjes' maar juridisch gezien wel legaal...vandaar de term belasting ontduiking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De term was belasting ontwijking,en pas geleden is in een paar mnd tijd bijna 2millard bij de fiscus opgehaald van mensen die een rekening in het buitenland hadden,dus al die mensen zijn dom?want er bestaat dus een legale constructie om niets te hoeven betalen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die mensen deden aan belastingontduiking. Dat betekent dat je illegaal geld verbergt voor de belastingdienst. Belastingontwijken doe je door gebruik te maken van (vaak ingewikkelde) constructies waardoor je minder belasting hoeft af te dragen. Dit is niet illegaal.

Het beste antwoord

Belastingontwijking is: Op een legale manier proberen zo weinig mogelijk belasting te betalen
Belastingontduiking is: Op een illegale manier proberen zo weinig mogelijk belasting te betalen.

Hierin is geen verschil tussen het gewone volk en bijvoorbeeld het koningshuis. Als ik belasting zou ontwijken zou dat ook niet strafbaar zijn, net als bij het koningshuis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het hebben van eigen vermogen in het buitenland is niet strafbaar zolang de belastingdienst hiervan afweet. Als iemand van het koningshuis geld wegsluist, zoals jij het noemt, en daar komt de BD achter, zal die persoon gewoon met terugwerkende kracht vermogensbelasting moeten betalen. Al dan niet met een boete.

Geen verschil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet lang geleden in het nieuws geweest,dus waarom dan alle ophef erover als het een normale gang van zaken is?en hebben ze het op het journaal over rekeningen in het buitenland ondekt als het al bekend zou zijn?en waarom noemen ze het dan belasting ontwijking als alles volgens de regels zou zijn?.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle ophef is ontstaan door ten eerste slechte journalistiek en ten tweede door het feit dat mensen vinden dat leden van het koningshuis een voorbeeldfunctie hebben. En dus geen gebruik moeten maken van allerlei belastingtechnische sluiproutes. Bepaalde media en politici hebben er de term belastingontwijking aangehangen. Christina heeft geen enkel Nederlands fiscaal belang geschonden. Er was ook 0,0 illegaals aan de constructie die er was.
Wat maakt het uit. Hier is balkenende tog verantwoordelijk voor. Al zou ze iemand vermoorden balkenende is de sjaak.