Mijn vrouw (58 jaar) is oktober 2011 overleden, zij had geen werk. heeft zij wel nog recht op de algemene heffingskorting tot oktober? Ben zelf 67 jr

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor uw overleden vrouw geldt dat de algemene heffingskorting van € 1987 geldt, ook al is zij in oktober 2011 overleden. De algemene heffingskorting wordt dus niet tijdsevenredig toegepast.

NB: u dient voor het voljaars fiscaal partnerschap te kiezen om de heffingskorting volledig te verzilveren. En u doet gezamenlijke aangifte. Wel kan het probleem zijn de aangifte van uw overleden vrouw te verzenden. Dat kan niet via DIGID van uw vrouw of van u.

NB: De ouderenbonden beschikken over het programma 2011 met de elektronische (digitale) handtekening. U zou dan de aangifte kunnen laten verzorgen (gratis) Als u geen lid bent van een ouderenbond resteert slechts de papieren aangifte.

Toegevoegd na 5 uur:
Als u recht heeft op toeslagen zoals zorgtoeslag en / of huurtoeslag: wijziging van deze toeslag(en) gaat niet automatisch. U moet daar zelf voor zorgen. Maar waarschijnlijk is de wijziging al gebeurd (verplicht toeslagpartners wordt toeslag voor alleenstaande miv overlijden partner)

Omdat u op 31 december 2011 alleenstaande was heeft u recht op de alleenstaande ouderkorting.

NB: als papieren F-aangifte moet worden gedaan, kan de aangifte ook digitaal worden ingevuld. Zeker handig als er aftrekposten zijn zoals aftrek specifieke zorgkosten.
De uitkomsten kunt u in de papieren aangifte overnemen.
fisbel