Ik wil een gezin bestaande uit 6 personen ieder € 2.122 belastingvrij schenken. 2 gezinsleden zijn echter minderjarig. Hoe los ik dat op ?

Die minderjarige kinderen ( een jongen van 17 en een dochter van 7 ) hebben geen bankrekening ofzo. De schenking maakt deel uit van een beoogde erfenis. Moet ik naar een notaris ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Maak het geld over aan de ouders, met als omschrijving "Schenking kind ... " en "Schenking kind ... ".
Het spaargeld van minderjarige kinderen valt onder het vermogen van de ouders. Hierbij maakt de Belastingdienst geen onderscheid tussen vermogen dat op een spaarrekening op naam van het kind staat en geld dat op een bankrekening op naam van de ouders staat.
Zodra het kind een eigen bankrekening krijgt, kan het geld op deze rekening overgemaakt worden (Per jaar mag € 5300,- geschonken worden, dus dat is geen probleem).
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lijkt mij dan ook de beste oplossing inderdaad.
ronron1212
7 jaar geleden
Dat is schenking aan kinderen. het geld wordt geschonken door een ander. Dus als het geld door de ouders is ontvangen hoeft het nog niet eens te worden geschonken door de ouders.
SimonV
7 jaar geleden
Klopt. Maar dan moet je over een aantal jaren nog wel kunnen aantonen dat het destijds een door de ouders ontvangen schenking is.
ronron1212
7 jaar geleden
Als dat in de overschrijving is vermeld en documenteer wordt vastgelegd geen probleem
SimonV
7 jaar geleden
Ja, maar dan moet je over zoveel jaar nog wel weten waar dat papiertje ook al weer lag. Voor mij althans soms een probleem... ;-)