Mag je de kosten van het verkrijgen van een rijbewijs van de belasting aftrekken als je kunt aantonen dat je het rijbewijs voor je beroep nodig hebt ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
27.7K

Het beste antwoord

Nee dat mag niet. Een rijbewijs is veel te algemeen en je zult de fiscus nooit kunnen overtuigen dat je dat rijbewijs niet had gehaald, als je het voor je werk niet nodig had.
Bijna iedereen heeft, of haalt een rijbewijs. Een cursus yoga om je wat rustiger te voelen op je werk zit er ook niet in.

Mogelijk ligt dat anders, als je b.v. een speciale cursus zou willen volgen om een heftruck of zoiets te besturen. Als dat duidelijk gericht is op je beroep of toekomstig beroep (je werkt dan dus niet in een speelgoedwinkel en je bent geen onderwijzer, maar je werkt in een bedrijf waar die dingen worden gebruikt), je betaalt die kosten zelf, en je overschrijdt de drempel van 500 Euro, dan maak je een heel goede kans.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bedoel je voor het behalen van je rijbewijs of het verlengen ervan? Het verlengen van een normaal rijbewijs mag je niet af trekken van de belasting. Aangezien je dit rijbewijs ook gebruikt voor je prive en je zonder je beroep dit rijbewijs ook wel verlengd zou hebben zijn het geen beroepskosten. Anders is bijvoorbeeld het aanvragen van een chauffeurdiploma en de extra kosten die dat met zich mee kan brengen. Sterker nog als jou baas het verlengen van je rijbewijs aan jou vergoed wordt dit gerekend tot extra loon.

Toegevoegd na 5 uur:
De kosten voor een gewoon B rijbewijs mag je niet aftrekken van je inkomen. Wel als het gaat om een chauffeurs opleiding of als je bijvoorbeeld door een (verkregen)handicap opnieuw je rijbewijs moet halen om in een aangepaste auto te kunnen rijden. Een b rijbewijs wordt gezien als liefhebberij/hobbyisme ook al zou het van pas komen in je baan (zie bron).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, ik bedoel gewoon het voor de eerste keer behalen van je rijbewijs
Rijlessen in een personenauto zijn een te algemeen gerichte studie om aftrekbaar te zijn voor de inkomstenbelasting.

Toegevoegd na 1 uur:
Vergelijk het met een algemene computercursus of het leren van lezen en schrijven.

Toegevoegd na 7 uur:
Als je werkgever het rijbewijs noodzakelijk vindt, is het handiger als je vraagt of hij (een gedeelte van) de kosten wil vergoeden, liefst voordat blijkt of je geslaagd bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anonieme "min"naar?
ligt eraan wat voor beroep het is, want dan mag je de kosten wel aftrekken. Hou er wel rekening mee, dat de drempel bij de belastingdienst op 500 euro ligt. Dus de kosten daarboven kan je dan wel aftrekken. Maar nog 1 ding: de belastingdienst is niet gek én kijkt dan toch heel vaak de aangifte na, waarna je rekeningen en zo moet komen overleggen bij de inspecteur op het kantoor.!!!