Wat is de grondslag voor het vakantiegeld? Is dit het volledige bruto loon of het loon na toepassing van de 30%-regeling? Waar ligt dit vastgelegd?

Wat is de grondslag voor het vakantiegeld? Is dit het volledige bruto loon of het loon na toepassing van de 30%-regeling?

En waar ligt dit vastgelegd?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.1K
TurfGraver
6 jaar geleden
Vakantie geld wordt berekend over bruto loon.
Vervolgens gaat daar belasting van af.
TurfGraver
6 jaar geleden
Info:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vakantiedagen-en-vakantiegeld/vraag-en-antwoord/hoe-hoog-is-mijn-vakantiegeld
ronron1212
6 jaar geleden
@kabam kom je uit het buitenland dan?
ronron1212
6 jaar geleden
Het maakt verder ook niet uit want je brutoloon verandert niet door de 30% regeling. Je krijgt alleen een extra korting op de belasting afdracht voor je onkosten.

Antwoorden (1)

Zo uit mijn hoofd zeg ik dat het vakantiegeld gebaseerd is op het volledige brutoloon.

Mijn bron is wet minimumloon. Hierin staat ook iets over vakantiegeld en wanneer het betaald dient te worden. Elke nederlandse werknemer heeft recht op het minimumloon en vakantiegeld hierover. Over het deel boven het minimumloon is het geregeld in de CAO's en bedrijfsregelingen en indivuele contracten.
De wet heeft de keuze om het vakantiegeld per maand uit te betalen of een keer per jaar. En de wet is een stok achter de deur voor de werkgevers die onder het minimumloon uitbetalen of geen loon uitbetalen. Dus alles goed gaat dan hoeft de werknemer en werkgever zich niet te houden aan de wet minimumloon, mits boven het minimumloon uitgetaald wordt. En elke maand minimaal het minimuumuurloon voor elke gewerkte uur uitbetaald wordt. En elk jaar het vakantiegeld over dit minimuumuurloon uit betaald wordt.

Omdat het erg ingewikkeld wordt om in de cao, bedrijfsregelment of indivuele overeenkomst een andere grondslag te nemen dan het brutoloon. Volgt in het algemeen de regelingen voor het deel boven het minimumuurloon de wet minimumloon.

Toegevoegd na 5 minuten:
Natuurlijk dient over het vakantiegeld loonbelasting betaald te worden, maar jaarlijks kan dit terug gevraagd worden als je jaarinkomen onder een bepaalde grens blijft. De ervaring leert dat de vragenstellers van dit soort vragen nieuwskomers op de arbeidsmarkt zijn en deze hebben niet een 40 uurs contracten, maar doen deeltijd werk of vakantiewerk. Dus werken maar een deel van het jaar. En dan zit je snel onder de grens waar je geen loonbelasting hoeft te betalen.