Ik zag op mijn loonbrief dat ik op mijn overuren bijna niets verdien, omdat er zoveel belasting afgaat. Krijg je dit bij de belastingaangifte terug?

Er gaat bijna 50 % aan belastingen van het salaris op mijn overuren af. Krijg je dit op een later moment weer terug, wanneer je de belastingaangifte doet? Of betekent dit dat je beter je overuren kunt recupereren (verlof).
Ik snap dat het je salaris zo kan vergroten dat je in een nieuwe belastingschijf terecht komt, maar afgezien daarvan, krijg je daadwerkelijk (een deel van) het geld terug wat je over je overuren hebt betaald als belasting? Het staat bij mij op mijn loonbrief als "voorheffing normale bezoldigingen".

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.7K
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Volgens mij niet. Ik geloof dat je overuren wel mag laten uitbetalen maar niet te veel. Mijn man heeft ook vaak overuren maar als hij er meer dan 40 laat uitbetalen, kost dat heel veel aan belasting. Ik heb begrepen dat je niet meer overuren moet laten uitbetalen dan dat je volgens je contract in een week werkt. Mijn man werkt 40 uur per week. Dus niet meer dan 40 uur aan overuren per maand laten uitbetalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vroeger overkwam mij dit hetzelfde, voor al je zwoegen, om wel 14 uren per dag ,bij te verdienen, om mijn studie te kunnen betalen, werd door de belasting dieven afgepakt!
ronron1212
10 jaar geleden
Je normale inkomen valt in bepaalde belasting tarieven.
er zijn drie tarieven hoe meer je verdient gaat steeds het meer dan een tarief over het hogere tarief.
hoogte inkomen maar niet hoger dan belastingtarief
- € 19.645 37%
€ 19.645 € 33.363 42%
€ 33.363 € 55.991 42%
€ 55.991 - 52%
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/financien-werk/financien/belasting/belasting-betaal-allemaal-uitbetalen-overuren.237312
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat ze inderdaad nu in maart niet weten hoeveel overuren je gaat maken dit jaar kunnen ze niet inschatten in welk belastingtarief jij gaat vallen. Voor de zekerheid halen ze dus maar meteen 52% van je uren af maar als je daar dus niet onder valt kun je dat volgend jaar juni/juli terugverwachten. Kort gezegd: als je in totaal niet meer dan bijna 20.000 gaat verdienen dit jaar krijg je gewoon weer een deel terug (globaal 30%), als je het hele jaar in totaal niet boven de 56000 komt krijg je globaal 20% van die 50% terug. Dus stel dat jij 10 euro bruto per overwerkuur krijgt en dus 5 euro netto krijgt en je komt niet boven die 20000 (ook niet met andere banen) dan krijg je iets van 1,45 terug voor elk uur. Als je niet over de 56000 komt dan: 1 euro.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah okee, dank jullie wel. Dit maakt het een stuk duidelijker!
Ik móet helaas wel overuren maken, maar ik wil wel zeker zijn dat ik dit niet voor de helft van de prijs aan het doen ben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat ligt dus aan jouw totale inkomen per jaar dafster.

Antwoorden (4)

Over gemaakte overuren wordt over het algemeen het toptarief ingehouden. Wanneer je niet in deze tariefgroep komt met jouw jaarsalaris, kun je een gedeelte hiervan terugkrijgen op de jaarlijkse aangifte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Dafster,

Ik heb hier ook heel vaak naar gevraagd, en het kwam er op neer dat je er een gedeelte altijd van terug krijgt namelijk 70/100 van het betaalde belastingdeel.

Voor meer info kijk op= http://financieel.infonu.nl/belasting/99114-hoge-loonbelasting-overuren-en-overwerk.html

Ik hoop dat dit heeft kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

Shellow
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is een verschil tussen de loonheffing die maandelijks wordt ingehouden en de loonbelasting die achteraf jaarlijks wordt bepaald.
De jaarlijkse loonbelasting die naar aanleiding van belastingaangifte wordt berekend kijkt naar de inkomsten welke totaal in het jaar gekregen hebt.
En als bijvoorbeeld in een drukke periode een of twee maanden veel overwerkt en de rest van de maanden niet, dan kun je bij de jaarlijkse belastingaangifte het spreiden over het hele jaar.
Dus het kan dan zijn dat je jaarlijks niet de bovenste schaal terecht komt, maar sommige maanden wel weer wel.
Veel mensen komen in December in de het top tarief terecht, omdat in die maand de overuren, de 13de maand en de kerstbonus wordt uitgekeerd.

Dus om die reden is er best kans dan je van sommige top maanden de loonheffing deels terug krijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor de duidelijkheid bij het achteraf terugkrijgen of bijbetalen van belasting is er geen sprake van loonbelasting maar van inkomstenbelasting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je heel onregelmatig veel werkt (of in 1 jaar heel veel en in 1 jaar heel weinig) kan je zelf nog over 3 jaar middelen!
Het lijkt dat je over deze uren meer belasting betaalt, maar dat is niet helemaal correct.

Je moet onderscheid maken tussen loonheffing (over het loon) en inkomstenbelasting (over de aangifte).

Loonheffing is een voorlopige heffing die over het loon gerekend wordt. In het normale maandloon wordt rekening gehouden met de loonheffingskorting. In het Nederlandse belastingstelsel is er een zogenaamde belastingvrije voet, dit wil zeggen dat je over het laagste gedeelte van je inkomen geen belasting betaalt. Verder is het in Nederland ook zo, dat hoe meer je verdiend (inkomstenbelasting/heffingsinkomen) je meer belasting betaalt. Vanaf een inkomen van € 55952,-- per jaar betaal je 52% inkomstenbelasting.
Om op het loon loonheffing in te kunnen houden over overuren wordt gekeken naar het inkomen van het voorgaande jaar, aan de hand hiervan wordt het loonheffingspercentage voor bijzondere beloningen (overuren, vakantiegeld, bonussen) vastgesteld. (37, 42 of 52%)

Dus: over overuren, vakantiegeld en bonussen wordt meer loonheffing ingehouden omdat er geen rekening gehouden wordt met de loonheffingskorting. Of je hiervan iets kunt terugkrijgen ligt aan de aftrekposten die je op de belastingaangifte aangeeft (aftrek hypotheekkosten eigen huis, studiekosten, bijzondere ziektekosten, etc).

Is het jammer dat je zoveel belasting moet betalen? Ongeveer 20 jaar geleden was het toptarief 72%, nu 52%, de situatie is dus iets verbeterd. Maar daarvoor krijgt iemand met een topinkomen ook 52% van zijn rente over een eigen huis terug en iemand met een lager inkomen 42 of zelfs maar 37%.

Toegevoegd na 5 minuten:
In mijn antwoord ben ik er van uitgegaan dat je in Nederland werkte en Nederlands belastingplichtig ben. Aan de hand van de term "normale bezoldiging" vermoed ik echter dat je in België werkzaam en belastingplichtig bent. Mijn antwoord is natuurlijk niet van toepassing op de Belgische situatie, daar weet ik onvoldoende van.

"Normale bezoldiging" is in Nederland geen gebruikelijk taalgebruik.