Moet je belasting betalen over enquêtes als je minderjarig bent?

Ik ben 16 en ik wil graag enquêtes gaan invullen om wat bij te verdienen. Maar moet ik dit doorgeven aan de belasting of moet ik hier belasting over betalen? Het gaat hier om ongeveer 50 euro per jaar in de vorm van cadeaubonnen. En wat gebeurt er als ik gewoon enquêtes invul en verder niks doe?

3 jaar geleden
1.5K
tinus1969
3 jaar geleden
Dat je minderjarig bent doet er voor de belastingdienst niet toe. Inkomen is inkomen.

Antwoorden (2)

Nee, dat hoef je niet op te geven. In 2020 mag je tot € 8000,- belastingvrij bijverdienen.
3 jaar geleden
Computoon
3 jaar geleden
Zo gesteld, klopt dat niet. Stel ik heb een inkomen uit loondienst van 10.000 per jaar en ik verdien er eur 6000 per jaar bij met, zeg, kranten bezorgen. Stel verder dat dit alles is en ik geen aftrekposten of vermogen heb. Bij mijn werk uit loondienst staat de loonheffingskorting op "ja". Ik doe asngifte.
Dan wordt er per saldo vanaf de allereerste euro belasting berekend over dat bedrag van 6000 want de loonheffingskorting is al "verbruikt" bij mijn inkomen uit loondienst. Verder ontvang ik dan een aanslag voor de Zorgverzekeringswet over die eur 6000.
Je moet dit aangeven: je neemt deel aan het economisch verkeer met de bedoeling winst te maken en die winst is redelijkerwijs te verwachten. Dan is het resultaat uit overige werkzaamheden en dat is een inkomstenbron.

Per saldo betaal je geen belasting als dit je enige inkomstenbron is en je ook geen vermogen hebt. Dat komt omdat er ook recht bestaat op heffingskortingen. Als je niets anders hebt dan die enquetes voor 50 euro per jaar dan is die korting net zo hoog als de berekende belasting en betaal je dus per saldo niets.

Waar je bij resultaat uit overige werkzaamheden rekening mee moet houden is een aanslag voor de Zorgverzekeringswet. Ik heb het niet nagekeken maar maar ik vermoed dat de Zvw-premie die hoort bij eur 50 onder de aanslaggrens blijft.
Computoon
3 jaar geleden
anoniem25
3 jaar geleden
Top! Bedankt voor het antwoord.
fisbel
3 jaar geleden
Bij € 845 inkomen resultaat overige werkzaamheden is € 46 premie ZVW verschuldigd. Dit bedrag is gelijk aan de aanslaggrens van € 46. Hoeft dus niet te worden betaald. Er volgt een nihilaanslag ZVW. Bij lagere inkomens row volgt eveneens een nihilaanslag.