Moet je belasting betalen over enquêtes als je minderjarig bent?

Ik ben 16 en ik wil graag enquêtes gaan invullen om wat bij te verdienen. Maar moet ik dit doorgeven aan de belasting of moet ik hier belasting over betalen? Het gaat hier om ongeveer 50 euro per jaar in de vorm van cadeaubonnen. En wat gebeurt er als ik gewoon enquêtes invul en verder niks doe?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, dat hoef je niet op te geven. In 2020 mag je tot € 8000,- belastingvrij bijverdienen.

Je moet dit aangeven: je neemt deel aan het economisch verkeer met de bedoeling winst te maken en die winst is redelijkerwijs te verwachten. Dan is het resultaat uit overige werkzaamheden en dat is een inkomstenbron. Per saldo betaal je geen belasting als dit je enige inkomstenbron is en je ook geen vermogen hebt. Dat komt omdat er ook recht bestaat op heffingskortingen. Als je niets anders hebt dan die enquetes voor 50 euro per jaar dan is die korting net zo hoog als de berekende belasting en betaal je dus per saldo niets. Waar je bij resultaat uit overige werkzaamheden rekening mee moet houden is een aanslag voor de Zorgverzekeringswet. Ik heb het niet nagekeken maar maar ik vermoed dat de Zvw-premie die hoort bij eur 50 onder de aanslaggrens blijft.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100