Moet of mag je belastingaangifte doen als men een bijstand uitkering heb?

Vanaf 1 maar a.s. mogen we weer belastingaangifte doen. Als je een bijstand uitkering krijg van de gemeente, moet of mag je dan ook aangifte doen? Ook als je geen brief heb gehad? Kan iemand mij dat uitleggen hoe dat zit met uitkeringen en belastingen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
18.8K
ronron1212
7 jaar geleden
Als je denkt dat je kosten hebt die je mag opvoeren en die tot een terug gave leiden zeker doen. Ja het mag.
erotisi
7 jaar geleden
Als je geen andere inkomsten hebt gehad of kosten hebt om af te trekken, hoef je geen aangifte te doen. Wel met de voorwaarde dat je het hele jaar bijstand hebt ontvangen.
jc54
7 jaar geleden
Maak een account aan op: belastingdienst.nl/aangifte en volg de stappen.

Antwoorden (2)

Als je "de brief" hebt gekregen, moet je aangifte doen. Als je de brief niet hebt gekregen maar weet dat je inkomsten hebt gehad waarover nog geen belasting hebt betaald terwijl dat wel moet ook.

En als dat allebei niet van toepassing is, mag het. Misschien krijg je nog wat terug.
Computoon
7 jaar geleden
teusvh
7 jaar geleden
Als je de aangifte invult op je PC kun je direct zien of je betalen moet. Zo ja, stuur de aangifte dan niet in.
Maar je kunt ook zien of je geld terugkrijgt. Vaak is dat zo als je een uitkering hebt. Zo ja, dan kun je aangifte afronden en verzenden.
Computoon
7 jaar geleden
Dat is niet geheel juist. In de volgende gevallen moet je aangifte doen volgens de Belastingdienst. (Je kunt je dus niet beroepen op het niet ontvangen hebben van de brief.) "Wanneer moet u aangifte doen? U moet in de volgende situaties aangifte doen:     Wij hebben u daar om gevraagd met een aangiftebrief.
    (In de aangiftebrief staat vóór welke datum u de aangifte moet doen.)
     U hebt betaald werk gedaan zonder dat wij dat weten. U moet dan aangifte doen. Download daarvoor een aangifteprogramma. Daarmee ziet u meteen hoeveel belasting u betaalt. Of vraag een aangifteformulier aan bij de BelastingTelefoon.
     U hebt vermogen."
Als je een brief hebt gehad moet je aangifte doen. Ook als je € 45 of meer belasting moet (bij)betalen moet je aangifte doen.
M.i. komt het dan bij te betalen bedrag in aanmerking voor (meer) bijstand van je gemeente.