Waarom kan tandpasta ineens onder een ander btw-tarief vallen en dus duurder worden?

Laatst hoorde ik op het radionieuws dat tandpasta en nog een aantal andere producten binnenkort in een ander btw-tarief vallen en daardoor veel duurder zullen worden. Wie beslist daarover en waarom? Kan dat zo maar?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.6K
ronron1212
6 jaar geleden
Komt mogelijk in een lager btw tarief dus wordt goedkoper.
ronron1212
6 jaar geleden
Sorry zag dat er na de verlaging inderdaad weer sprake is van het opnieuw terug brengen naar 21%
https://www.metronieuws.nl/nieuws/binnenland/2017/07/btw-op-neppe-geneesmiddelen-wordt-verhoogd
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Uiteindelijk beslist de minister ( van financiën ) daarover . Het is een belasting . Die vind het onnodig tandpasta enz in het lage of zelfs btw vrije tarief te laten . De huidige demissionaire minister Dijsselbloem Vd PvdA zou dat mogelijk niet persoonlijk behandelen want die doet nog alleen veel belangrijker zaken hij is voorzitter van de euro groep . Belastingen vallen onder financiën

Het beste antwoord

Ze worden niet duurder, ze waren tijdelijk goedkoper.

Tandpasta en zonnebrandcrème werden een stuk goedkoper door een uitspraak van de Hoge Raad, de hoogste rechter van het land. Die besliste in een lang lopende zaak dat tandpasta en zonnebrandcrème geneesmiddelen zijn en dat er dus maar 6 procent btw over betaald hoeft te worden, in plaats van 21 procent.
De Hoge Raad redeneerde als volgt: "Tandpasta heeft bestanddelen als fluoride die gaatjes voorkomen, beschermen tegen tandbederf en bijdragen aan de genezing van geïrriteerd tandvlees. En daarom is het een preventief geneesmiddel".
Dit zorgde voor complexe situaties bij de Belastingdienst. Volgens Wiebes is het nooit de bedoeling geweest dat producten zonder genezende werking onder het lage tarief zouden vallen. Daarom heeft hij nu een lijst opgesteld van producten van de niet langer als geneesmiddel worden aangemerkt, en zo wordt tandpasta weer duurder.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voorgesteld wordt alleen nog geneesmiddelen waarvoor een (parallel)handelsvergunning is afgegeven zoals bedoeld in de Geneesmiddelenwet, onder het lage btw-tarief te laten vallen. Een product kwalificeert op basis van de Geneesmiddelenwet nu nog als geneesmiddel op basis van de presentatie aan het publiek, of op basis van de werking van de stof in het menselijk lichaam, zoals tandpasta’s.
Het wetsvoorstel moet nog wel door de Tweede en Eerste Kamer komen.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zo is het me geheel duidelijk. Snap nu ook de achtergronden beter, Bedankt! Ik ga me nog verdiepen via de links die je meestuurde.

Andere antwoorden (1)

Geen idee wie er precies over gaat, zal wel iets van de overheid zijn. Er wordt inderdaad vaak getwijfeld over welke producten nu luxeproducten of nodige producten zijn, bijvoorbeeld tandpasta heb je in principe niet nodig (tandplak kan je ook goed wegkrijgen met alleen een tandenborstel en tandenstokers, vaak is het enige nuttige bestanddeel in tandpasta de fluoride, en vaak vinden mensen de mintgeur ook wel fijn). De laatste tijd werd er ook zo over zonnebrand gepraat; sommige mensen hebben het echt nodig tegen verbranden, maar veel anderen gebruiken het omdat het op lange termijn beschadigingen in de huid (rimpels, vlekjes) erg verminderd. Maar het kan ook beschermen tegen huidkanker, en zo blijf je maar door gaan. De lijn tussen een luxe en een hoognodig product is heel vaag.