Inkomstenbelasting rekening (hoe controleer ik dit)?

Ik heb zojuist een rekening gekregen van de belastingdienst betreffende de inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen van een behoorlijk bedrag.

Nu ben ik een simpele loonslaaf met een modaal inkomen.

Hoe kan ik controleren of deze rekening en het bedrag hiervan klopt?

Ik hoop dat iemand mij dit kan uitleggen in Jip en Janneke taal ;-)

Bedankt alvast,

Jurian

Toegevoegd na 7 minuten:
Het betreft trouwens een aanslag uit het belastingjaar 2009

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Pak de jaarafrekening van je loon in 2009 erbij en kijk of de bedragen die de belastingdienst nu noemt kloppen. Pak ook je aangifte van 2009 erbij als je die hebt en controleer de rest van de bedragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. Niemand op dit forum zal uw vraag met bovenstaande 'gegevens' kunnen beantwoorden. Tenzij u (zeer) gedetailleerd gegevens verstrekt over uw inkomen. Zijn er meerdere inkomens, bent u in loondienst, zijn er aftrekposten, evtl.verdeling aftrekposten, is er wel / geen fiscaal partnerschap, gegevens eigen woning, gezinssituatie: gehuwd / ongehuwd / kinderen + leeftijden enzovoort enzovoort.

Het kan ook zijn dat u simpel een alleenstaande bent met uitsluitend 1 inkomen. Ook dan moeten echter de inkomensgegevens hier genoemd worden.
Voor uitleg over uw belastingaangifte in het algemeen is een forum dus niet zo geschikt.

2. Als u een concrete vraag heeft of vragen kunt u de belastingtelefoon bellen. Een concrete vraag kan ook hier worden gesteld.

3. U kunt ook een ander in uw omgeving raadplegen. Iemand met verstand van belastingzaken. En die geduld heeft u uitleg te geven over uw aangifte.
Bent u geen lid van een vakbond? Loopt het allemaal goed wat betreftr evtl. toeslagen?
fisbel
12 jaar geleden
Kijk eerst of de jaaropgave(n) 2009 van je loon en/of uitkering kloppen met je aangifte.
Dan of de totalen van de inkomsten en de inhouding daarop op de aanslag kloppen met de aangifte.
Andere gegevens kun je misschien met de aangifte bekijken.
Als je de rente van het te betalen /ontvangen bedrag aftrekt, moet je het bedrag overhouden wat je in de aangifte hebt berekend.

Nu je voor een verrassend hoog bedrag bent aangeslagen:
Na je aangifte krijg je eerst een voorlopige aanslag die overeenstemt met je aangifte, of die nu goed of fout is.
Nu de definitieve aanslag daarvan kennelijk afwijkt, is er bij de controle door de Belastingdienst een wijziging gemaakt.
Daarvan heb je brief gekregen of krijg je die binnenkort waarin staat dat er afgeweken is. Als wat in die brief staat niet klopt of je het niet begrijpt, moet je binnen 6 weken na de datum aanslag schriftelijk bezwaar maken tegen de aanslag.
Je hoeft nog niet te zeggen waarom. Daarmee heb je de tijd die je hebt om bezwaar te maken, veilig gesteld.

Ga dan naar iemand die verstand heeft van belastingaangiften, bijvoorbeeld een wetswinkel of een vakbond en laat de aanslag, de aangifte en de brief controleren en het bezwaar onderbouwen of intrekken.
Als je niemand hebt, bel dan de belastingdienst en kijk of je de uitleg die je krijgt snapt en of die klopt.

Je steekt er wat van op en je bent dan goed voor jezelf bezig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier:
http://belastingdienst.nl/particulier/aangifte2009/aangifte2009-01.html#P28_1175
het aangifteprogramma 2009 downloaden.
Alles staat dan op je eigen computer, dus je kan rustig experimenteren. Verzenden bestaat uit meerdere stappen, dus dat doe je niet per ongeluk.

Alles invullen en kijken of het overeenkomt:

Eerst alleen al je inkomsten invullen:
Loon (en andere gegevens van je jaaropgaven) en eventueel spaargeld.
Kijk wat je dan zou moeten betalen. Dit bedrag moet hoger of gelijk zijn aan de rekening die je hebt gekregen. (anders is de rekening te hoog)

Dan eventuele aftrekposten invullen. Zo kan je goed zien wat de invloed van aftrekposten is.

ps. Je zegt niks over een eventuele voorlopige teruggave die je al gekregen hebt en die te hoog geweest zou kunnen zijn, dus ik ga er nu vanuit dat die er ook niet geweest is.